گفتگو با کسب ­و کارهای ایرانی: باسلام؛ بازاری به وسعت ایران

0

وقتی در دهه ۶۰ میلادی تعدادی از دانشمندان امریکایی مشغول به کار بر روی پروژه‌ای به نام آرپانت بودند، شاید تصور نمی‌کردند که گستره و نفوذ پروژه آنها به این روزها ختم خواهد شد. زمانی که شبکه جهانی وب (WWW) بر بستر اینترنت شکل گرفت، این امکان به کسب و کارها داده شد تا بتوانند از مغازه‌های کوچک گوشه یک شهر به فروشگاهی بی انتها کوچ کنند؛ کوچی که منجر به تغییرات اساسی در سبک زندگی انسان‌ها شد. سبک زندگی که پلتفرم‌های اقتصادی نیز در آن متحول شدند و با اضافه شدن بعد فناورانه ویژگی‌های جدیدی را بروز دادند.

می‌توان گفت که ابعاد فناورانه در پلتفرم‌های اقتصادی جدید موجب شده تا ضرورت وابستگی به مکان کاسته شود و از سوی دیگری امکانات مفیدتری برای مقیاس‌پذیری و تطبیق‌پذیری کسب­وکارها ایجاد کرده است. از بعد انسانی هم پلتفرم‌های دیجیتال امکانات مناسب‌تری نسبت به اقتصادهای سنتی در راستای خلق ارزش، ارتباط دو سویه و همگرا‌تر خریدار و فروشنده را ایجاد کرده‌اند. از بعد اقتصادی نیز فضای کسب و کار آنلاین این قابلیت را ایجاد کرده که هزینه‌های مرتبط با ارائه یک محصول کاهش پیدا کند. مجموع این ابعاد در کنار هم را می‌توان در کسب وکارهای نوینی دید که امروزه در جامعه مورد استفاده فروشندگان و خریداران قرار می‌گیرد.

این بار و در یکی دیگر از قسمت های گفتگو با کسب و کارهای ایرانی در خدمت جناب آقای سجاد عساکره، مدیر عملیات استارتاپ باسلام هستیم تا گفتگویی در مورد این استارتاپ داشته باشیم.

  • لطفا خودتون را معرفی کنید

من سجاد عساکره؛ هم‌بنیانگذار و مدیر عملیات و کامیونیتی بازار اجتماعی باسلام هستم

  • ایده راه اندازی استارتاپ “باسلام” از کجا شکل گرفت؟

یکی از دغدغه‌هایی که داشتیم، این بود که چطور می‌توانیم از فضای مجازی برای بهره‌برداری از این حوزه و رونق بیشتر آن استفاده کنیم. از همین جا این ایده به ذهنمان رسید که بستری را شبیه یک شبکه اجتماعی فراهم کنیم تا کسب‌وکارهای محلی بتوانند داستان کسب و کار خود را در آن تعریف کنند و برای خود برندسازی انجام دهند و در کنار آن محصولات خود را نیز بفروشند. در ابتدا قبل از اینکه پلتفرم را راه­اندازی کنیم، خودمان به روستاها می‌رفتیم و محصولات را خریداری می‌کردیم و در یک سایتی که آماده کرده بودیم، برای فروش قرار می‌دادیم. در کنار آن داستانی را هم که در خرید محصول اتفاق افتاده بود، روایت می‌کردیم. قصد ما در ابتدا ارزیابی بازار بود. وقتی دیدیم خرید اتفاق می‌افتد و از کار استقبال می‌شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم ‌روی این ایده به صورت جدی کار کنیم و ایده استارتاپ با‌سلام از همین جا شکل گرفت و تصمیم گرفتیم آن را راه بیندازیم.»

در بهار ۹۵، یک سفر برنامه‌ریزی‌نشده برای تیم راه جدیدی را رقم زد. ما چند نفر که حالا دیگر در پارک علم و فناوری قم یکدیگر را می‌شناختیم و تجربه‌های شکست متفاوتی هم داشتیم، برای سفر به یک روستا رفتیم. در این سفر با کسی آشنا شدیم که یک‌تنه اعتماد به‌نفس این لشکر خسته را بالا ‌برد و غیرمستقیم نهال یک ایده را در ذهن ما کاشت. «بی‌بی‌قمر» که از پشم شترش شال می‌بافت، در روستایی به نام صیدآباد زندگی می‌کرد که این روستا به خاطر مهاجرت اهالی‌اش تقریباً نابود شده بود. وقتی از بی‌بی قمر پرسیدیم چرا او به دلیل بیکاری مهاجرت نکرده، گفت: «چرا من بروم شهر دنبال کار؟ کار باید بیاید اینجا!» ما از بی‌بی قمر شال شتر خریدیم و برگشتیم، اما دیگر ذهنمان رها نشد. ملاقات با او منجر به ایده‌ی اولیه‌ی «باسلام» شد. سرتاسر ایران روستاهایی بود که کلی محصول اصیل و بی‌نظیر داشتند، اما دیده نمی‌شدند و کانالی برای عرضه‌ی هنر، محصول و مهارتشان نداشتند. دلمان می‌خواست برایشان کاری کنیم. در ابتدا در پاییز ۹۵ پلت‌فرم اولیه مولتی‌وندور «باسلام» با برون‌سپاری به یک تیم فنی در تهران راه‌اندازی شد و غرفه بی‌بی‌قمر، غرفه مزرعه زیتون فدک، غرفه انگشترسازی ابراهیمی و غرفه‌های دیگری از این دست در آن راه افتاد و تا پایان سال ۹۵، افراد مختلفی از سراسر ایران به باسلام آمدند و ۴۷ غرفه در «باسلام» ثبت شد.

  • در حال حاضر در چه استان هایی فروشندگان فعالیت دارند؟ چه تعداد فروشنده از پلتفرم با سلام استفاده می کنند؟

تا مردادماه ۱۳۹۹ افتخار حضور ۴۲ هزار غرفه‌دار در باسلام را داریم. و این تعداد غرفه‌دار از تمام ایران عزیز هستند و در مجموع از ۹۰۰ نقطه جغرافیایی در کشور غرفه‌ی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

  • در حال حاضر دیجی کالا تعهد عودت محصول به مدت ۱ هفته دارد. شما نیز این امکان را برای مشتریان در نظر گرفته اید. در مورد این قابلیت توضیح دهد

باسلام برای اطمینان و جلب رضایت خریداران و همچنین در راستای قوانین تجارت الکترونیکی، قانون هفت روز مهلت بازگشت سفارش را دارد. با توجه به اینکه باسلام تمرکز زیادی بر رضایتمندی خریدار دارد، حتی فراتر از زمان هم در تعامل با غرفه‌دار، پیگیری‌های ضروری را انجام می‌دهد.

  • فرایند جذب فروشنده در باسلام به چه ترتیب است؟

در شروع کار بسیاری از کسب‌وکارها را به‌صورت حضوری دعوت و غرفه آن‌ها را در باسلام راه‌اندازی می‌کردیم. در ادامه کسب‌وکارها باسلام را شناختند و خودشان کم‌کم باسلام را پیدا می کردند. امروز بیشترین جذب غرفه در باسلام به‌صورت دهان به دهان و معرفی غرفه‌داران به همدیگر انجام می­شود. رضایت هر خریدار و موفقیت هر فروشنده و غرفه‌دار در باسلام، از عوامل مؤثر در جذب غرفه‌های جدید است.

  • کبفیت محصولاتی که توسط فروشندگان به خریداران ارائه میشود، به چه شکل مورد بررسی قرار می گیرند؟

در باسلام خرید و فروش را تضمین می‌کنیم و به دو طرف معامله این اطمینان را می‌دهیم که خرید امنی داشته باشند؛ هم مشتری مطمئن باشد که اگر از کالا راضی نبود، هزینه خودش را دریافت می‌کند و هم غرفه‌دار می‌داند که مشتری هزینه کالا را پرداخت کرده تا کالا را ارسال کند.

در شروع راه‌اندازی هر غرفه، دوستان ما غرفه‌ها را بررسی می‌کنند و بعد غرفه فعال می‌شود؛ محصول نزد خود تولیدکننده است و مشتری بر اساس تجربه‌های قبلی افراد و همچنین نمره‌ی عملکرد غرفه تصمیم به خرید می‌گیرد. کاری که باسلام می‌کند این است که اطلاعات دقیق را در اختیار مشتری می‌گذارد. این کاملاً شفاف است که مشتریان قبلی چقدر از محصول راضی بوده‌اند، عملکرد غرفه‌دار چطور بوده و چه نمره‌ای داشته و فعالیت غرفه‌دار در چه حدی است.

  • کرونا چه تاثیری بر روی باسلام داشت؟

مشابه تمام کسب‌وکارهای آنلاین ما هم در دوره کرونا رشد چشمگیری داشتیم. و کسب و کارهای زیادی به باسلام آمدند.

  • اصلی ترین رقبای خود را چه مجموعه هایی می دانید و در راستای رقابت با آنها چه اقداماتی را انجام داده اید؟

در حال گرفتن بازار هستیم و رقبای احتمالی‌مان سهم کمی از این بازار دارند. به‌طور روشن این رقابت به فعالیت کاربران اینستاگرام محدود می‌شود.

  • برای معرفی بیشتر باسلام و جذب بیشتر مشتریان، چه اقدامات مارکتینگ انجام داده اید؟

یکی از روش‌های ما سفرهایی بود که به نقاط مختلف ایران می‌رفتیم و هم‌چنین از طریق تبلیغات آنلاین و آفلاین و رویدادهای حضوری.

  • پیش بینی شما برای آینده باسلام و حوزه هایی که ممکن است به آن ها ورود کنید، چیست؟

در «باسلام» امیدواریم بستری را برای یادگیری کسب‌وکارهای کوچک فراهم کنیم و فرصت دیده شدن را ایجاد کنیم. باسلام محیطی حاصلخیز برای یافتن و طراحی کسب‌وکارهای خلاقانه است و می‌خواهیم این محیط روزبه‌روز رشد بیشتری را در جذب و تسهیل‌گری داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.