افیلیت مارکتینگ چیست؟ | تعریف + مثال + نحوه کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش

زمان خواندن 8 دقیقه

افیلیت مارکتینگ چیست؟

به روز شده در ۱۶ دی ۱۴۰۲

توسط تیم تولید محتوای دیدار

زمان خواندن 8 دقیقه

در درس بیست و یکم از درسنامه آموزش بازاریابی، افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) و کسب درآمد با سیستم افیلیت را به شما آموزش می‌دهیم.

کتابچه آموزش سریع بازاریابی و فروش
دانلود رایگان

کتابچه آموزش سریع بازاریابی و فروش

دانلود رایگان

فهرست مطالب

24 درس رایگان
بر اساس معتبرترین مقالات دنیا
مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌ها

افیلیت مارکتینگ، درس بیست و یکم از سری دوره آموزش بازاریابی است، با خواندن مقالات این سری شما می‌توانید مهارت خود را در بازاریابی افزایش دهید. این سری به زبان ساده مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی را به شما آموزش می‌دهد.

didar

مشاهده درسنامه در انتهای مقاله

شاید اسم افلیت مارکتینگ برایتان آشنا نباشد، اما حتما با موضوع آن آشنایی دارید و هر روز چندین بار با آن برخورد می‌کنید. افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی است که قصد داریم در این مقاله به طور مفصل درباره‌اش توضیح دهیم.
 
سیستم همکاری در فروش در واقع یک مدل بازاریابی است که در آن طرف سوم، کالا یا خدماتی را برای یک تاجر تبلیغ می‌کند و درصدی از فروش یا ترافیک وب ایجاد شده در نتیجه‌ی آن تبلیغ را دریافت می‌کند. معمولا افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) بخش کلیدی دیجیتال مارکتینگ است.
 

سیستم همکاری در فروش CRM دیدار یکی از موفق‌ترین نمونه‌های افیلیت مارکتینگ در ایران است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در درس بیست و یکم از درسنامه آموزش بازاریابی، همکاری در فروش و کسب درآمد با سیستم افلیت مارکتینگ را به شما آموزش بدهیم تا با یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد آشنا شوید.

 

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست؟

بازاریابی پورسانتی و یا همکاری در فروش (که به آن افیلیت مارکتینگ نیز گفته می‌شود) یک مدل تبلیغاتی است که در آن شرکت‌ها به اشخاص سومی که محصولات آنها را تبلیغ و به فروش می‌رسانند مبلغی را به عنوان پاداش، کمیسیون و یا پورسانت پرداخت می‌کنند. شرکت‌های استخدام شده، تبلیغات را در سایت خود قرار داده و یا محصولات یا خدمات را در وب سایت یا وبلاگ خود به بازار عرضه می‌کنند و مبلغی را بابت محصولاتی که به این طریق به فروش می‌رسانند از شرکت‌ها دریافت می‌کنند.
 

نحوه کار افیلیت مارکتینگ
 

در سال‌های اخیر، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث رواج هر چه بیشتر افیلیت مارکتینگ یا همان بازاریابی همکاری در فروش شده است. سایت آمازون با ایجاد یک برنامه بازاریابی پورسانتی به سایر وب سایت‌ها و وبلاگ نویسان اجازه داد تا محصولات و خدمات خود را از طریق لینک‌های مرتبط  در این سایت با مخاطبین به اشتراک بگذارند و در ازای هر خرید مبلغی را به عنوان پورسانت یا کمیسیون دریافت کرد. قابل ذکر است که شرکت آمازون با انجام این کار در فراگیری و شهرت افلیت مارکتینگ تاثیر به سزایی داشت.

 

انواع افیلیت مارکتینگ چیست؟

انواع بازاریابی پورسانتی
 

سه نوع افیلیت مارکتینگ وجود دارد:

1. افیلیت مارکتینگ مستقل یا Unattached Affiliate Marketing

افلیت مارکتینگ غیر وابسته یا مستقل یک مدل تبلیغاتی است که در آن شرکت تبلیغاتی (یا بازاریاب پورسانتی) هیچ ارتباطی با محصول یا خدمتی که تبلیغ می‌کند ندارد. بنابراین بازاریابان نیازی به کسب مهارت یا تخصص مرتبط با محصولات و یا خدمات را نداشته و مسئولیت هیچ گونه تعهدی را در مورد کیفیت محصول یا عملکرد شرکت به عهده نمی‌گیرند. در واقع این نوع از بازاریابی پورسانتی یکی از راحت‌ترین انواع همکاری در فروش است. در این روش تنها لازم است شرکت تبلیغاتی لینک محصول را در سایت‌های  خود قرار داده و در صورت کلیک بازدیدکنندگان بر روی لینک مربوطه، مبلغ توافق شده را دریافت کند.

 

2. افیلیت مارکتینگ وابسته یا Related Affiliate Marketing

در این نوع از افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی (همانطور که از نامش پیداست)، درآمد شرکت تبلیغاتی کاملا وابسته به فروش محصول است. بنابراین بسیار مهم است که بازاریابان از نفوذ و تخصص کافی به منظور جذب مشتریان و معرفی محصولات برخوردار باشند. آنها می‌توانند به منظور افزایش بازدیدکنندگان و فروش بیشتر محصولات، یک وب سایت طراحی و با تولید محتوای جذاب مخاطبین را مشتاق به خرید کنند. بدیهی است که هرچه محصولات بیشتری را به فروش برسانند درآمد بیشتری نیز کسب خواهند کرد.

 

3. افیلیت مارکتینگ درگیر یا Involved Affiliate Marketing

بازاریابی پورسانتی درگیر، ارتباط عمیق‌تری را بین شرکت تبلیغاتی و محصول یا خدمتی که در حال تبلیغ آن هستند برقرار می‌کند. در این حالت آنها فقط به معرفی محصولاتی می‌پردازند که خودشان از آن‌ها استفاده کرده و اطمینان دارند که تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این شرکت‌ها با معرفی و نقد و بررسی محصولی که استفاده کرده‌اند، اعتماد مخاطبین را جلب کرده و در صورت فروش محصولات، مبلغ توافق شده را از تاجر دریافت خواهند کرد. (بدیهی است که در صورت نارضایتی خریداران از محصولات تبلیغ شده توسط این شرکت‌ها، اعتبار آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.)

 

چرا باید بازاریاب افیلیت شویم؟

درآمد منفعل

در حالی که معمولا باید سر کار باشید و کار کنید تا پول به دست آورید، افیلیت مارکتنیگ کمک می‌کند حتی وقتی که خواب هم هستید، درآمد داشته باشید. با صرف یک مقدار وقت برای یک کمپین، شاهد بازده مستمر آن با خرید محصول توسط مشتریان خواهید بود.
 

نیازی به پشتیبانی مشتریان نیست

فروشندگانی که محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند، باید با مشتریان ارتباط برقرار کنند تا مطمئن شوند از آن راضی هستند.
اما به لطف ساختار افلیت مارکتینگ، اصلا لازم نیست با مشتریان در ارتباط باشید و از آنها پشتیبانی کنید تا رضایت‌شان را جلب نمایید. تمام کاری که بازاریاب افلیت باید انجام دهد، ارتباط دادن فروشنده با مشتری است.
 

از خانه هم می‌توانیم کار کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست ندارید به محل کار بروید، افلیت مارکتینگ بهترین راه‌حل برای شماست. می‌توانید کمپین‌هایی را راه بیندازید و راحت از خانه، از محصولاتی که فروشنده‌ها ارائه می‌دهند، درآمد کسب کنید.
 

مقرون به صرفه است

اغلب کسب وکارها برای شروع به سرمایه نیاز دارند، اما افلیت مارکتینگ را می‌توانید با هزینه بسیار کم انجام دهید، یعنی می‌توانید فورا و بدون دردسر آن را شروع کنید. نگران هیچ هزینه غیرمنتظره‌ای هم نباشید.
 

انعطاف‌پذیر و راحت

از آنجاییکه در این حوزه به یک فریلنسر تبدیل می‌شوید، در نتیجه کاملا مستقل می‌توانید به دنبال هدف‌های خودتان باشید و حتی مسیرتان را تغییر دهید تا در جهت رسیدن به آنها گام بردارید.
راحتی در اینجا به این معناست که اگر روی کمپین‌های ساده تمرکز کنید، می‌توانید تنوع کالاهای‌تان را تغییر دهید.
 

دریافت پاداش بر اساس عملکرد

معمولا در هر شغلی باید ساعات مشخصی را کار کنید و حقوق ثابتی بگیرید، اما در افلیت مارکتینگ شما بر اساس عملکردتان حقوق می‌گیرید. هر چقدر مهارت بیشتری در نوشتن مطالب برای کمپین‌ها داشته باشید و بهتر محصولات را بازبینی کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت.

 

نکاتی که کمک می‌کند یک بازاریاب افیلیت موفق شوید.

دوست دارید افیلیت مارکتینگ را امتحان کنید؟ اینجا نکات طلایی را می‌گوییم که کمک می‌کنند یک بازاریاب افلیت موفق شوید.
 

با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

وقتی تازه کار افلیت مارکتینگ را شروع می‌کنید، می‌خواهید مخاطبی را پرورش دهید که یک سری علایق خاص دارد. این کار احتمال تبدیل سرنخ‌ها را افزایش می‌دهد. با تمرکز روی یک حوزه خاص می‌توانید برای افرادی بازاریابی کنید که به احتمال زیاد محصول شما را می‌خرند.
 

فروش را شخصی کنید.

می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که شخصا به آن باور دارید، پس مطمئن شوید کمپین‌های شما حول محصولات واقعا ارزشمند قرار دارند و مشتریان هم از آنها لذت خواهند برد. در نتیجه نرخ تبدیل خود را به طور چشمگیری بالا می‌برید.
 

محصولات و خدمات خود را بازبینی کنید.

روی محصولات و خدمات حوزه تخصصی خودتان تمرکز کنید. سپس رابطه خود با مشتریان را تقویت کرده و جایگاه خودتان به عنوان کارشناس را تثبیت نمایید.
بهتر است محصول یا خدمات خود را با محصولات مشابه در همین دسته مقایسه کنید و خیلی مهم است که محتوای دقیق و واضحی را برای بهبود نرخ تبدیل تولید کنید.
 

از منابع جهانی استفاده کنید.

به جای تمرکز فقط روی یک کمپین ایمیل، سعی کنید از وبلاگ، درست کردن صفحات فرود، پست گذاشتن در سایت‌ها، ارتباط با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تبلیغات از کانال‌های مختلف هم استفاده کنید.
 

کمپین‌ها را با دقت انتخاب کنید.

مهم نیست چقدر در بازاریابی آنلاین مهارت داشته باشید، اگر محصول خوب و ارزشمندی نداشته باشید، حتما ضرر می‌کنید. باید مطمئن شوید محصولی که برای فروشش وقت می‌گذارید، سود زیادی دارد و برای مشتری مفید است.
 

از ترندهای جدید استفاده کنید.

در حوزه افلیت مارکتینگ رقابت شدیدی وجود دارد. باید مطمئن شوید از ترندهای جدید استفاده می‌کنید تا از گود رقابت خارج نشوید.
مطمئن شوید تمام این استراتژی‌های جدید را به روز نگه می‌دارید تا تضمین کنید که نرخ تبدیل و در نتیجه، درآمدتان به اندازه کافی بالا است.

 

کدام سیستم افلیت مارکتینگ رو انتخاب کنیم؟

سه نوع اصلی سیستم افیلیت مارکتینگ داریم که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید:

  • پردرآمد-کم حجم: محصولات خاص با خریدار کمتر.
  • کم درآمد- پرحجم: محصولاتی که برای خیلی‌ها جذاب است؛ مثل بازی‌های PS5.
  • پردرآمد-پرحجم: محصولات گران که برای خیلی‌ها جذاب است. فقط مشکل اینجاست که این برنامه‌ها، افیلیت مارکترهای بسیار باتجربه و مشاق برای استفاده از تاکتیک‌هایی جادویی را جذب می‌کند.

 
انواع سیستم های افیلیت مارکتینگ
 

حالا باید ببینید که کدام سیستم افیلیت مارکتینگ برای شما مناسب است و آن را انتخاب کنید. باید بگوییم که این موضوع تا حد زیادی به سطح مهارت و تخصص شما بستگی دارد.
اگر هدف‌تان تمام مصرف‌کنندگان است، سیستم دوم را انتخاب کنید. اگر هدف‌تان کسب‌وکارها است، سیستم اول را انتخاب کنید؛ یعنی پردرآمد-کم حجم.

 

کانال‌های افیلیت مارکتینگ

اکثر افیلیت‌ها از یک سری روش‌های رایج استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند مخاطبان هدف‌شان درگیر شده و جذب محصول شده‌اند. اما کانال‌های متعدد افیلیت مارکتینگ وجود دارد که ممکن است از آنها استفاده کنند.
 

اینفلوئنسرها

از آنجاییکه اینفلوئنسرها، فالوورهای زیادی دارند، پس هدف خوبی برای افلیت مارکتینگ هستند. چراکه می‌توانند فالوورهای خودشان را تشویق کنند، محصول یا خدمات شما را بخرند.
 

بلاگرها

بلاگرها تاثیر زیادی در بالا بردن بازدیدهای ارگانیک سایت دارند و در نتیجه در افزایش نرخ تبدیل کسب‌وکارها، موفق عمل می‌کنند. معمولا بلاگرها اطلاعات کاملی درباره یک محصول خاص ارائه می‌دهند و به طور نامحسوس مخاطب را ترغیب می‌کنند که آن محصول را بخرد.
 

فهرست ایمیل

با وجود اینکه ایمیل تقریبا قدیمی شده است، اما باز هم تاثیر انکارناپذیری بر فروش و بازاریابی دارد. معمولا افیلیت‌ها درباره معرفی محصول یا یک سری اخبار خاص، به مشتریان ایمیل می‌زنند.
 

وب‌سایت

وب‌سایت کسب‌وکار شما، اولین جایی است که مخاطب می‌بیند و تاثیر می‌پذیرد. ظاهر وب‌سایت و مطالب آن، کمک زیادی به معرفی محصول و خدمات شما و متعاقبا فروش آن می‌کند. بعضی از سایت‌ها مثل آمازون هم در زمینه افیلیت مارکتینگ بسیار فعال هستند و می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

 

نتیجه‌گیری

افیلیت مارکتینگ یک مدل تبلیغاتی منحصر به فرد و سودآور است که روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. همچنین امروزه به وسیله اینترنت و فناوری‌های پیشرفته، اجرای آن برای تجار و شرکت‌های تبلیغاتی  آسان شده است. کسب توانایی در جهت پیگیری آگهی‌ها و فروش محصولات و خدمات به بهبود موقعیت شرکت‌های تبلیغاتی کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش درآمد آنها می‌شود.
 

کسانی که علاقه‌مند به فعالیت به عنوان بازاریابان پورسانتی هستند، بهتر است ابتدا در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کنند و از مزایا و معایب آن مطلع شوند. همچنین شرکت‌هایی که به دنبال بازاریابان پورسانتی هستند باید کاملا صلاحیت آنها را احراز نمایند. به طور کلی عمل افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، یک روش کم هزینه و موثر برای تبلیغ محصولات و خدمات یک شرکت است. علاوه بر این، موجب افزایش آگاهی مخاطبان از نام تجاری یک شرکت و در نتیجه افزایش تعداد مصرف کنندگان می‌شود.
 

منابع:

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد
نظرات

شما هم با نظرات و پرسش‌هایتان در ارتقا این مقاله مشارکت کنید

یکشنبه نامه‌های دیدار

بیش از ۱۰۰.۰۰۰ فروشنده حرفه‌ای هر هفته توصیه‌های عملی ما را در فروش از طریق ایمیل دریافت می‌کنند
go to top btn