چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟ (قسمت دوم)

0

خب، همانطور که در قسمت اول (برای مطالعه قسمت اول اینجا کلیک کنید) گفتم و خود شما نیز می دانید، انجام هر مصاحبه شغلی با دشواری های مختلفی روبرو است. بخش بیشتری از این مشکلات ناشی از استرسی است که در طول مصاحبه با آن روبرو می شوید. یکی از روش های مقابله و کنترل اضطراب، استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی است.

در قسمت اول این مقاله، با ۵ مورد از تکنیک های کاهش استرس از طریق ذهن آگاهی آشنا شدید. در این قسمت نیز ۵ تکنیک دیگر را برای شما توضیح خواهم داد.

چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟ (قسمت دوم)

۶- با استرس خود مانند یک دوست صمیمی رفتار کنید

ضربان قلب افزایش یافته، عرق سرد بر روی بدن نشسته، دستان شما شروع به لرزش کرده و نفس هایتان منقطع و شدید می گردد. این ها علائم پاسخ بدن شما نسبت به یک خطر احتمالی است. بدن شما خود را آماده فرار، مقالبه و یا جنگ می کند. در زمان وقوع یک حادثه، این استرس شما را نجات خواهد داد.

استرس هیچگونه خطری برای شما به همراه ندارد. بلکه دقیقا برعکس، زمانی که شما با یک خطر روبرو می شوید، برای جلوگیری از آسیب، به شما دست خواهد داد. یک مصاحبه کننده قرار نیست شما را بخورد! و یک مصاحبه شغلی، طوفان و یا بهمن نیست که بخواهیم از آن فرار کنیم.

پس چرا نباید مانند یک دوست قدیمی به استقبال استرس برویم؟


بیشتر بخوانید: ۷ سوال که بایستی در یک جلسه مصاحبه شغلی بپرسید.


۷- ارتباطات ذهنی را تمرین کنید

هر یک از ما، در اوقات مختلف روزانه، زمان هایی برای تمرین ایجاد ارتباط از طریق ذهن آگاهی در اختیار داریم. شما در طول زور با افراد گوناگونی به صورت رودررو ملاقات دارید. هر کدام از این ملاقات ها می توانند نقش یک جلسه تمرینی برای مصاحبه شغلی را ایفا کنند.

به هیچ وجه زبان بدن را در ارتباطات خود نادیده نگیرید. همانگونه که در یک مکالمه حضوری با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار می کنید، در طول جلسه مصاحبه نیز بایتسی این کار را انجام دهید. از انجام هرگونه کار متفرقه (چک کردن موبایل و یا ساعت، نگاه کردن به اطراف زمانی که مصاحبه کننده با شما در حال صحبت است و …) به شدت خود داری کنید.

آگاهی نسبت به زبان بدن و تمرین آن ها در روابط روزانه، به شما این قدرت را می دهد که آن ها را به صورت ناخودآگاه پیاده سازی کنید. از این طریق می توانید تاثیر مثبتی بر روی مصاحبه کننده بگذارید.

ممکن با خود بگویید استفاده از این روش ها نوعی فریب کاری در طول مصاحبه شغلی است. اما به هیچ وجه این طور نیست. شما نمی خواهید خود را غیر از آنچه که هستید، نشان دهید. این طور به مساله نگاه کنید: آیا زمانی که به یک مصاحبه شغلی می روید، لباس های مرتب به تن می کنید یا خیر؟ آیا پوشیدن یک لباس مرتب برای یک جلسه رسمی نوعی فریب کاری است؟ مطمئنا خیر.

۸- اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

افزایش اعتاد به نفس در طول جلسه (و حتی در زندگی روزمره) یکی از مواردی است که من به شدت به آن علاقه مند هستم. این دقیقا همان نقطه ای است که شما می توانید نحوه نگرش دیگران نسبت به خود را تغییر دهید (منظور من به هیچ وجه اعتماد به نفس کاذب نیست. البته نمی توانم منکر این امر بشوم که برخی از افراد با همین اتماد به نفس کاذب، زمینه های پیشرفت خود را فراهم می کنند و گاها حتی جواب هم می گیرند!).

به عنوان مثال، فرض کنید که من فردی به شدت خجالتی هستم. به حدی که به سختی با افرادی ناآشنا ارتباط برقرار کرده، در برقرای یک ارتباط چشمی موثر با آن ها ناتوان بوده و گاها حتی با لکنت زبان روبرو می شوم. شما اگر در اولین برخورد، من را به این شکل ببنید، چه احساسی پیدا خواهید کرد؟

جلسه مصاحبه و مصاحبه کننده نیز دقیقا به همین شکل است. اگر نتوانید به شکلی موثر اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، با شکست مواجه خواهید شد. به خاطر داشته باشید که بیش از ۶۰ درصد از نگرش مصاحبه کننده نسبت به شما، در ۳ دقیقه آغازین جلسه شکل خواهد گرفت. پس با عتماد به نفس جلسه مصاحبه را آغاز کنید.


بیشتر بخوانید: آیا زمان آن فرا رسیده که شغل خود را رها کنیم؟


۹- بعد از مصاحبه در اسرع وقت فعالیتی برای آرامش بخشیدن به خود انجام دهید

اکنون دیگر جلسه مصاحبه تمام شده است. نسبت به تلاشی که انجام داده اید، مثبت بیاندیشید. در بدترین حالت، شما حداقل تجربه انجام یک مصاحبه را داشته اید. دلیلی وجو ندارد که خود را سرزنش کنید. کارهایی را انجام دهید که به شما آرامش داده و شاداب می کنند.

من خودم به شخصه مطالعه کردن را بسیار دوست دارم. جز کارهایی است که در هر شرایط روحی قرار داشته باشم، به شدت به من آرامش می دهد. شما نیز می توانید کار های مختلفی را انجام دهید. شاید ترجیح دهید دوش آب سرد بگیرید، یا حتی بیرون رفته و مقداری قدم بزنید. ممکن است به بازار رفته و برای خود لباس یا کفش بخرید. فرقی نمی کند چه کاری انجام می دهید، کاری را که دوست دارید و به شما آرامش را بازمیگرداند، انجام دهید.

۱۰- به دور از هرگونه پیش داوری، نگاهی به عملکرد خود داشته و بررسی کنید که در چه زمینه هایی نیاز به بهبود دارید

هر زمانی که کاری را انجام می دهید، فارغ از اینکه خوب بوده است یا بد، بایستی عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. به این  ترتیب زمینه پیشرفت خود را فراهم خواهید کرد. مصاحبه شغلی نیز به همین شکل است. اکنون که ذهن شما به آرامش دست یافته، زمان آن است که عملکرد خود را مورد بررسی و کنکاش قرار دهید.

تفاوت بین اینکه بگویید “من یک مصاحبه مزخرف انجام دادم، امکان ندارد که استخدام شوم” و یا “لازم است که خودم رو بیشتر آماده کنم. مثلا در مورد سوال … باید جواب … را بدهم” بسیار زیاد است.

کاملا صادقانه رفتار و پاسخ های خود را در طول مصاحبه مورد ارزیابی قرار دهید. ببینید در کدام موارد لازم است جواب های خود را تغییر دهید؟ در کدام بخش مصاحبه دچار استرس شدید؟ چگونه می توانید اضطراب خود را کنترل کنید؟ برای حل هر کدام از این موارد تلاش کنید.

بهترین چیزی که در ارتباط با یک مصاحبه شغلی یاد گرفته ام این است که اگر به آن نتیجه دلخواهی که مد نظر داشتم، دست پیدا نکردم، به هبچ وجه احساس ناراحتی نکنم و به مسیر خودم ادامه دهم. هیچ جای خودخوری و ناراحتی نیست. بایستی تمامی اشتباه خود را شناسی و ارزیابی کنید. شاید حتی نیاز داشته باشید تا خود را با فردی که آن جایگاه شغلی را کسب کرده است مقایسه کنید.

تنها در این صورت است که شما نکاتی را برای بهبود خود، شناسایی خواهید کرد. شاید به این درک برسید که شغل مورد نظر، گزینه مناسبی برای شما نبوده است. واقع بین باشید، عکس این قضیه نیز می تواند صادق باشد، ممکن است شما کاندید مناسبی برای جایگاه شغلی مورد نظر نبوده باشید. هیچ کدام از این ها به این معنی نخواهد بود که شما یک شکسته خورده هستید، پس ناراحت نشوید. شک نکنید که موفقیت در یک گوشه دیگر در انتظار شما ایستاده است.


پیشنهاد نویسنده: ۵ مهارت که اگر جویای کار بازاریابی هستید، باید در رزومه خود داشته باشد.


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.