زنان چگونه خود را بشناسند!

0

نویسندگان، روانشناسان و پژوهشگران بسیاری درباره اهمیت انسان و برابری زن و مرد سخن گفته‌اند. موضوع مهمی که در تمام دنیا دارای اهمیت است. اما در کشورهای پیشرفته با گذر از دوره‌های مختلف و آگاهی رساندن به افراد جامعه، نتیجه‌های بیشتری از کشورهای در حال توسعه به دست آمده است. در دنیای پیشرفته امروزی دستاوردهای جهان اول کم‌کم به دیگر کشورها هم منتقل شده و بسیاری از فعالان مدنی حمایت‌ها و تغییراتی درباره برابری زن و مرد از نهادهای حکومتی خواستار شده‌اند. اما اولین گام برای برابری جنسیت آگاهی و شناخت زنان و مردان از خودشان است. در این نوشتار کوشیده‌ایم با معرفی کتاب‌هایی ساده و قابل درک برای همگان، به شناخت فردی افراد از خود کمک کنیم.

ازکتاب «۱۳ کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند» بیشتر بدانیم:

۱۳ Things Mentally Strong Women Don’t Do

کتاب ۱۳ کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند نوشته «ایمی‌ مورن» است. مورن سخنران، روان درمانگر و مربی قدرت ذهنی است. او با سخنرانی‌های جذابش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مورن به عنوان مشاور هم فعالیت می‌کند. او در کتابش به فمنیسیم اشاره دارد و درباره آن توضیحاتی می‌دهد. اما تمرکز و توجه نویسنده درکتاب بیشتر به قدرت ذهنی زنان است. اینکه چگونه و به چه صورت باید دارای قدرت ذهنی شویم. یا از چه تمریناتی برای بالا بردن قدرت ذهنی استفاده کنیم. علاوه بر این موارد «ایمی مورن» به خواننده می‌گوید چه کارهایی را نباید انجام دهد. او سعی کرده از تجربیات دیگر زنان درکتاب استفاده کند تا مثال‌ها واقعی باشند. همه ما زنان شجاع و بی‌باک را دیده‌ایم یا درباره آنها اخباری شنیده‌ایم. همان‌هایی که با جسارت و قدرت جنبشی را آغاز و هدایت می‌کنند و از هیچ مانعی نمی‌ترسند. در همه جوامع با شروع جنبشی تازه که درباره زنان باشد، فشار‌های اجتماعی و رسانه‌ای بیشتر می‌شود و نیاز به مبارزه و قدرتمند بودن هم بیشتر است. نابرابری‌ها در کل جهان وجود دارند؛ اما بعضی از زنان در جوامع پیشرفته با هوشیاری به مبارزه با آن می‌پردازند.گاهی مبارزه و تلاش آنها سال‌ها طول می‌کشد و در تاریخ ماندگار می‌شوند. در همه کشورها افراد بسیاری برای آگاهی زنان از حق و حقوق‌شان تلاش می‌کنند. کتاب «۱۳ کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند» بیشتر به قدرت ذهنی و نقش آن در زندگی اجتماعی توجه دارد.

ازکتاب «رازهایی درباره زنان» بیشتر بدانیم:

What Women Want Men to Know

کتاب رازهایی درباره زنان را «باربارا دی آنجلیس»  نوشته است. این کتاب درباره شناخت زنان نسبت به خودشان است. کتاب با زبانی ساده برای همگان مناسب و مفید است. «باربارا دی آنجلیس» در کتابش راه‌های شناخت فردی را بیان می‌کند. او بیان می‌کند بسیاری از زنان از طبیعت خود بی‌خبرند و توقعات بیش از حدی از خودشان دارند. این توقعات سبب اضطراب و عصبانیت برای آنان می‌شود. او ذکر می‌کند، هر فردی توانایی مخصوصی دارد. حالا اگر به جنسیت هم درست نگاه کنیم این تفاوت‌ها بیشتر معنا پیدا می‌کنند. در واقع آنجلیس می‌خواهد به رشد شخصی افراد و شناخت فردی کمک کند. همچنین کتاب «رازهایی درباره زنان» به ارتباط بین زن و شوهر، عشق ورزی و بیان خواسته‌ها از یکدیگر اشاره می‌کند. اگرچه نام کتاب «رازهایی درباره زنان» است اما مطالعه آن برای مردان هم بسیار مفید و سودمند است. به خصوص برای زوج‌های جوانی که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند. دی آنجلیس در کتاب نوشته است: «زمانى که قصد دارید رابطه‌ بین خود و همسرتان را به تمسخر بگیرید، به خود یادآورى کنید که او همان زنى است که دوستش دارید و او مى‌خواهد درباره‌ موضوعى مهمى با شما صحبت کند و فرقى نمى‌کند که این موضوع براى شما مهم باشد یا خیر.»

از کتاب «سواد عاطفی  و عشق» بیشتر بدانیم:

Emotional literacy and love

کتاب سواد عاطفی و عشق نوشته «کلود استینر» روان‌درمانگر و نویسنده آمریکایی است. «استینر» در این کتاب به خواننده تمرینات کاربردی را آموزش می‌دهد. تمریناتی که برای احساسات مفید هستند. این تمرینات ظریفت افراد را در دوست داشتن خودشان و دیگران بالا می‌برد و برای ابراز محبت به دیگران همچنین صداقت در رفتار و گفتار مناسب و کاربردی هستند. نویسنده از طریق این تمرینات به هشیاری و احساسات شما توجه کرده است. استینر که دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه میشیگان دارد، سعی کرده به نکاتی توجه کند که برای بسیاری از افراد ناراحت کننده بوده است. کتاب «سواد عاطفی و عشق»  برای بالابردن سطح عاطفه و بیداری احساسات شما را راهنمایی و کمک می‌نماید.

از کتاب «زنان زیرک» بیشتر بدانیم:

کتاب «زنان زیرک» نوشته «شری آرگو» برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. کتاب‌های آرگو بیشتر به روابط فردی و عاشقانه اختصاص دارند. در«زنان زیرک» نویسنده سؤالاتی از مخاطبش می‌پرسد. مانند اینکه چرا مردان به زنان قدرتمند علاقه‌مند می‌شوند؟ یا اینکه چرا زنان مبارز و قوی از زنان مطیع جذاب‌تر هستند؟ «شری آرگو» به این سؤالات چالش برانگیز درکتاب «زنان زیرک» پاسخ می‌دهد. «شری آرگو» در جمله‌ای از کتاب آورده است: «افراد واقعا قدرتمند، توضیح نمی‌دهند که چرا خواستار احترام هستند. آنها فقط فردی را که به آنها احترام نمی‌گذارد، وارد زندگی خود نمی‌کنند.»

قابل ذکر است: کتاب «زنان زیرک» در دسته کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار دارد.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.