هیچ سنی برای آغاز یک کسب و کار دیر نیست.

0

تفکر غالب در بین بسیاری از افراد این است که اغلب، کارآفرینان جوان از شانس بیشتری برای موفقیت در کسب و کار خود برخوردارند. در نگاه اول اینگونه به چشم می آید که این گروه کم و سال که در صدر ایستاده اند، پله های ترقی را بهتر از سایرین که سن بیشتری دارند، طی می کنند.

به عنوان مثال می توان از مارک زاکربرگ (موسس فیس بوک)، مت مولنوگ (موسس وردپرس)، پیت کشمور (موسس شرکت Mashable) و استیو جابز (موسس شرکت اپل) در سطح بین المللی و شهرام شاهکار (موسس اسنپ)، تبسم لطیفی (بنیانگذار سایت مامانپز) اشاره کرد . همه این افراد در اوایل ۲۰ سالگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده و در فهرست کارآفرینان موفق قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید: کسب و کار شما چه رنگی است؟


اما بی شک سن سال شما عامل اصلی تعیین این که کسب و کار شما موفق می شود یا خیر، نیست. لئو گودوین (موسس GEICO) در ۵۰ سالگی، هارلند دیوید (بنیانگذار KFC) در ۶۲ سالگی و رابرت نویس (موسس Intel) در ۴۱ سالگی کسب و کار خود را آغاز کردند. این ۳ نمونه و بسیاری در موارد دیگر نشان می دهند که موفقیت یک کسب و کار به طور مستقیم با سن بنیانگذار آن ارتباط ندارد.

هیچ سنی برای آغاز یک کسب و کار دیر نیست.

در حقیقت، کاملا برعکس است؛ کسانی که کسب و کار خود را دیرتر شروع می کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت دارند. یکی از تحقیقاتی که در این زمنیه انجام شده است، نشان می دهد اگر شما بیش از ۵۵ سال سن داشته باشید، دو برابر شانس بیشتری نسبت به همتایان خود که زیر ۳۵ سال هستند، خواهید داشت. متقاعد نشدید؟

در اینجا  ۱۰ دلیل را برای شما بیان خواهیم کرد که چرا افراد با سن بالا از شانس بیشتر نسبت به جوانترها در موفقیت برخوردار هستند.

۱- شما تجربه زندگی دارید

مهم ترین، واضح ترین و غیر قابل انکارترین مزیت شروع کسب و کار در سنین بالا این واقعیت است که شما در حال حاضر تجربه سال ها زندگی دارید که می توانید در کار خود از آن استفاده کنید. شما جهان دیده شده اید و الان در سطحی از آگاهی در رابطه با کسب و کارها هستید که آن را در ۲۰ سالگی خود نداشتید. شما برای انجام گام های مورد نیاز در فرآیند راه اندازی کسب و کار (حتی مراحلی که بسیار سرگرم کننده نیست)، به صورت یک به یک، به منظور دادن بهترین شانس به کسب و کارتان برای موفقیت نسبت به جوانان صبور تر هستید.

هیچ سنی برای آغاز یک کسب و کار دیر نیست.

هرچند ممکن است شما تجربه لازم در برخی از فرایندهای راه اندازی کسب و کار را نداشته باشید، با این حال اهمیت چیزهایی مانند داشتن یک طرح کسب و کار، ایجاد یک طرح مالی مناسب و همچنین انجام تحقیقات بازار را کاملا درک خواهید کرد. شما این واقعیت را می دانید که به افرادی نیاز دارید تا در زمینه هایی که خودتان کمبود دارید، کارهای شما را انجام داده و کمک تان کنند.

۲- شما افراد بیشتری را می شناسید

در این مرحله از زندگی، شما احتمالا یک شبکه بزرگ و متنوع از همتایان و همکاران خود را ساخته اید. و چون یک کسب و کار جدید اغلب نیاز به بستر برای رشد دارد، زمانی که شروع به فعالیت می کنید ارتباطات شما ارزشمند خواهد بود. در مورد همه افرادی که تا به حال در طول زندگی خود ملاقات کرده اید، فکر کنید. آن ها می توانند به شما در زمینه کار جدیدی که می خواهید شروع کنید مشاوره داده و کمک تان کنند (وکلا، حسابداران، بازاریابان، سرمایه گذاران ، برنامه ریزان مالی، مشاوران املاک، پیمانکاران، طراحان و نویسندگان). اغلب ساختن چنین شبکه قوی سال ها طول می کشد، بنابراین سن مطمئنا یک دارایی در این وضعیت است.


بیشتر بخوانید: چگونه هرگز بیکار نمانیم؟


با داشتن تجربه در دنیای کسب و کار، شما همچنین اهمیت شبکه را درک می کنید و می توانید در زمان لازم برای پیشبرد پروژه ها از این رابطه ها و معرفی استفاده کنید. این اغلب می تواند شبکه شما را به دو برابر یا حتی سه برابر گسترش دهد، به شما این امکان را می دهد که به تمام منابع لازم برای شروع یک کسب و کار دسترسی داشته باشید.

۳- شما بهتر می دانید که چگونه اهداف را تنظیم کنید.

تنظیم اهداف بخشی جدایی ناپذیر از فرایند شروع و اجرای یک کسب و کار و فوق العاده ضروری است. در سال های جوانی، ما خیلی اهمیت تعین اهداف به صورت هوشمندانه برای رسیدن از سطحی به سطحی بالاتر را، درک نمی کنیم.

وقتی که اهداف تعیین شدند، روند با فرایند، چگونگی رسیدن به یک نتیجه مطلوب (اهداف)، و همچنین اقداماتی که شما برای رسیدن به این نتیجه باید در نظر داشته باشید و انجام دهید، در مرحله دوم بعد از تعیین اهداف قرار می گیرند. تجربه زندگی شما همچنین به شما کمک خواهد کرد که برای دستیابی به هدف، مسیرهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به اهداف خود ان ها را در نظر بگیرید، در نظر بگیرید، پس می توانید اثربخش تر، مقرون به صرفه تر و کارآمدتر حرکت کنید.

هیچ سنی برای آغاز یک کسب و کار دیر نیست.

۴- شما برای سرمایه گذاران مزایای بیشتری خواهید داشت.

در حالی که کارآفرینان جوان اغلب مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرند،بخاطر اینکه سرمایه گذاران می توانند از آنها سهم مالکیت بزرگتر بگیرند و کنترل بیشتری بر کسب و کار داشته باشند، می توان این طور هم برداشت کرد که کارآفرینان مسن تر شانس بهتری برای رسیدن به موفقیت هستند بدلیل تمام پتانسیل هایی که برای ارائه دارند. به گفته Entrepreneur.com، بسیاری از سرمایه گذاران ریسکی به دنبال کارآفرینان قدیمی، با تجربه هستند. همانطور که سوزان شترره Susan Schreter اشاره می کند، بهترین سرمایه گذاران فرصت طلب هستند و با حمایت از کارآفرینان قدیمی تر و عاقل تر که قبلا اشتباه کرده اند(تجربه کسب کرده اند)، می توانند سرمایه گذاری های دقیق تر انجام دهند.


بیشتر بخوانید: آیا زمان آن فرا رسیده که شغل خود را تغییر دهیم؟


۵- شما نسبت به آنچه علاقه مند هستید، آگاهی دارید.

بسیاری از کارآفرینان جوان می دانند که بایستی یک نوع کسب و کار را شروع کنند، اما ممکن است دقیقا ندانند که چگونه می خواهند این کار را انجام دهند. آن ها چون زمان کافی برای پرورش ایده ای که واقعا نسبت به آن علاقه مند هستند را ندارند، با این مشکل مواجه می شوند. ریچارد برانسون می گوید: “اشتیاق یکی از موثرترین انگیزاننده ها برای ایجاد یک کسب و کار و در اغلب یک پیش بینی کننده قوی برای اینکه آیا ایده شما به موفقیت می رسد یا نه، است.” بدون علاقه و اشتیاق برای کار، احتمالا ایده کسب و کار شما از بعضی لحاظ شکست خواهد خورد. کارآفرینان قدیمی تر می دانند از چه چیزی لذت می برند و به چه چیزی علاقه ندارند. از این طریق می توانند یک کسب و کار جدید را مناسب با علاقه مندی خود شروع کنند.

هیچ سنی برای آغاز یک کسب و کار دیر نیست.

۶- شما دارای بینش و دانشی هستید که بسیار ارزشمند است.

در سال های اخیر، تغییرات اقتصادی از صنعتی به سمت دانش بنیان بوده است. این به این معنی است که بسیاری از شما این فرصت را برای ادامه کار به خوبی و به دور از سن سنتی بازنشستگی دارید. در واقع سن، شما را به عنوان یک فرد حرفه ای، ارزشمند تر می کند. زیرا اغلب بدان معنی است که شما مهارت و دانش بیشتری را برای عرضه دارید. این تغییر اقتصادی همچنین از کارآفرینان قدیمی تر که تصمیم می گیرند با تاخیر وارد کار شوند، حمایت می کنند، زیرا شما می توانید تجربه خود را به یک محصول بسیار مورد پسند تبدیل کنید.

۷- شما از لحاظ مالی در امنیت هستید

شروع کسب و کار هنگامی که شما جوان هستید، بدان معنی است که شما احتمالا هزینه های مالکیت کسب و کار را همراه با سایر سرمایه های عمده زندگی که بسیاری از ما به آن مواجه هستند، خواهید پرداخت: پرداخت وام، هزینه های کودکان (مراقبت از کودکان، تحصیل، ورزش، تعطیلات)، مراقبت های بهداشتی، بیمه ، پرداخت خودرو، بازپرداخت وام دانشجویی و پس انداز بازنشستگی. در حالی که هزینه ها هرگز واقعا از بین نمی روند، اما هرچه بزرگتر می شوید، بیشتر احتمال دارد درصد قابل توجهی از هزینه های پیشین شما تمام شده باشد. این یعنی پول نقد برای سرمایه گذاری در کسب و کار شما آزاد شده است. به علاوه، با داشتن مسئولیت های مالی کمتر، پس ایده شروع یک کسب و کار ریسک کمتری خواهد داشت، زیرا از لحاظ نظری، اگر شکست بخورید، خیلی کمتر چیزی از دست دادید (یا فشار کمتری را متحمل شده اید).

۸- شما بخش زیادی از روش های شروع به کار را می دانید.

هنگامی که شما جوان هستید، تجربه محدودی دارید، ارتباطات محدود و سرمایه محدود ، بنابراین گزینه های راه اندازی شما اغلب محدود است – معمولا تنها راه شما برای راه اندازی یک کسب و کار ، بوت استرپ کردن است، مگر اینکه شما همیشه یک پشتیبان مالی داشته باشید. به عنوان یک حرفه ای با پشتوانه مالی، شما گزینه های بیشتری بر سر راه خود برای کارآفرینی دارید. مطمئنا شما می توانید یک کسب و کار جدید را از صفر شروع کنید، اما این تنها گزینه ی پیش روی شما نیست. شما می توانید یک حق امتیاز خریداری کنید، با استفاده از قدرت یک نام تجاری که در حال حاضر موفقیت آمیز است و آن را میراث خود کنید. شما همچنین می توانید یک همکاری با یک کارآفرین ایجاد کنید و هزینه ها، میزان کار و سود را تقسیم کنید. یا شما می توانید خودتان سرمایه گذار باشید، یا حتی میتوانید در طرف مقابل فعالیت کنید و با سرمایه گذاری برای ایده کسب و کار دیگران، اقدام کنید. در عوض شما درصدی از کسب و کار را به دست می آورید، و کار را دیگران انجام می دهید.


بیشتر بخوانید: ایده؛ بنیان کسب و کار


۹- شما کوله باری از تجربه را به همراه دارید.

شکست بخشی از زندگی است، و هر چه سن ما بیشترباشد ما شکست های بیشتری را در طول زندگی تجربه کرده ایم. این که آیا شما دو شکست بزرگ در لیست خود داشته یا ۲۲ ساله هستید، این دو به دو دلیل اصلی هستند. اول، مهم ترین بخش از هر شکست، درس هایی است که در این روند آموخته اید. هر شکستی به شما اهمیت آمادگی، کار سخت و علت نیاز به طرح یا برنامه احتمالی را یاد داد. دوم، ترس از شکست شما احتمالا در حال حاضر بسیار کمتر از آن است که در جوانانی شما بوده است. از آنجایی که ترس از شکست در شما ،می تواند ناشی از ناتوانی در تصمیم گیری باشد، عدم اعتماد بنفس و تنبلی،باشد . ترس کمتر می تواند دلیل مهمی باشد که کارآفرینان مسن تر آسان تر می تواننند کاری را شروع کنند.

۱۰- شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید

شما آگاهید نسبت به تمام این شکست هایی که ما در مورد آن صحبت کردیم؟ علاوه بر درس های ارزشمندی که آموخته شده بخاطر شکست ها، این شکست ها مزیتی هم دارند- آنها اعتماد به نفس شما را تقویت می کنند و باعث می شوندبه شما انگیزه دهند که شما بهتر عمل کنید. بسیاری از کارآفرینان جوان، اعتماد به نفس بالا و میزان اطمینان خاصی را به طور طبیعی دارند، اما بسیاری از این ها از خوش بینی مطلوب انها نسبت به ایده کسب و کارشان سرچشمه می گیرد که قرار است موفق شود. خوشبینی برای شروع یک کسب و کار قطعا مورد نیاز است، اما زمانی که این خوش بینی را به دست آورید و اعتماد به نفس هم به ان اضافه شود، موفقیت به همراه خواهد داشت. به عنوان یک حرفه ای با تجربه، شما در حال حاضر هم طعم برنده شدن و هم طعم شکست را چشیده اید، و با اعتماد به نفسی که کسب کرده اید می توانید چالش کسب و کار شخصی را بپذیرید.

بنابراین اگر شما دارید بزرگ و بزرگتر (سن تان بالاتر می رود) می شوید و احساس می کنید شانس شما برای کارآفرینی، هر سال کمتر و کمتر می شود، دوباره فکر کنید. اکنون ممکن است زمان مناسب برای شروع یک کسب و کار کوچک باشد. تنها کافیست ترس های خود را کنار بگذارید. شما نیازمند یک تغییر هستید، این تغییر را برای خود خلق کنید.


پیشنهاد نویسنده: دیدگاه ایده آلیسم یا نگرش پازلیسم ، کدام انتخاب شماست؟


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.