راهنمای خرید نرم افزار CRM : یک تصمیم مهم، نرم افزار یکبار خرید یا نرم افزار با پرداخت ماهیانه

1

راهنمای خرید نرم افزار CRM


روند ایجاد نیاز٬‌ تصمیم به خرید و خرید هر گونه نرم افزاری به خصوص نرم افزار CRM در طول این ۱۰ سال اخیر به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. ده سال پیش وقتی یک کسب و کار کوچک یا بزرگ نیاز به یک نرم افزار داشت، یک مستند RFP (درخواست برای ارائه پیشنهاد نامه) تولید می کرد و یک مسابقه (مناقصه) بین شرکت های نرم افزاری برگزار می کرد. شرکت ها نیز پیشنهادنامه های خود را برای گرفتن این پروژه نرم افزاری ارائه می کردند و در انتها یک نفر برنده می شد.

به عنوان مثال وقتی یک شرکت بزرگ، یک نرم افزار اتوماسیون می خواست، یک پروژه چند صد میلیونی با زمان یک سال تعریف و با یک شرکت نرم افزار برای اجرای این پروژه قرارداد منعقد می شد.

راهنمای خرید نرم افزار CRM : یک تصمیم مهم، نرم افزار یکبار خرید یا نرم افزار با پرداخت ماهیانه

اغلب این پروژه ها به چند دلیل ساده با شکست مواجه می شدند:

– تغییر نیازمندی های شرکت ها در طول زمان اجرای پروژه، پروژه یک ساله را به یک پروژه چند ساله تبدیل می کرد.

– عدم مدیریت تغییرات نیازمندی ها مسبب آن می شود که هزینه های پروژه با میزان هزینه های شرکت نرم افزاری مطابقت نکرده و در نتیجه شرکت در پروژه متضرر و به یک شرکت ضعیف از نظر مالی تبدیل شود.

– یک شرکت ضعیف نمی توانست بعد از تولید نرم افزار، نرم افزار را به صورت صحیح پشتیبانی کند.


بیشتر بخوانید: مقایسه قیمت ۲۰ نرم افزار CRM برتر جهان


طی چند سال بعد، برخی از شرکت ها، از همین پروژه ها، پکیج های آماده نرم افزاری تولید و فرایند تهیه نرم افزار تغییر کرد. شرکت ها بعد از ارائه RFP یکی از این پکیج ها را انتخاب می کردند و با هزینه چند ده میلیونی آن ها را تهیه می کردند (هزینه ها تا ۱۰ ها برابر کمتر شد). در زمان خیلی کمتری پکیج نصب می شد و شرکت ها از این پکیج ها استفاده می کردند. (هم اکنون اغلب شرکت های در ایران از این گونه نرم افزارها استفاده می کنند، مانند نرم افزار هلو، نرم افزارهای همکاران سیستم، نرم افزارهای شرکت چارگون و…)

با این وجود باز هم این گونه از نرم افزارها به چند دلیل مشخص در اکثر موارد ایده آل نبودند:

– این نرم افزارها برای شرکت های کوچک و متوسط هنوز هم خیلی گران بودند.

– با توجه به نصب این نرم افزارها در شرکت ها، مشکلات زیادی در پشتیبانی این نرم افزارها خواهندوجود داشت.

– ترس از هزینه های سنگین نصب مجدد، باعث این می شود که شرکت های نرم افزاری علاقمندی زیادی به بروزرسانی مداوم نداشته باشند.

– شرکت های نرم افزاری برای پشتیبانی مشتریان خود نیاز به نیروهای انسانی زیاد و با هزینه بالا داشتند، به همین حاشیه سود پایین برای خود در نظر می گیرند که همین امر شبب می گردد تا کم کم ضعیت می شوند.

– شرکت های ضعیف در مقابل تغییرات تکنولوژی کند تر شده و محصولات خود را نمی توانند با اتفاقات روز همراه کرده و در نتیجه مشتریان ناراضی بیشتر می شوند.

اما در چند سال اخیر مفهوم نرم افزار در قالب سرویس(software as service – saas) اغلب فرمول ها را تغییر داد. بالاخص در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط شکل داستان تغییر کرد.

شما به جای خرید یک نرم افزار به قمیت ۱۰ میلیون تومان (و البته خرید سخت افزارهای مورد نیاز مانند یک کامپیوتر یا سرور) و پرداخت حداقل هزینه پشتیبانی ۲ میلیونی در سال (۲۰ درصد مبلغ خرید اولیه) و احتمالا هزینه های گاه به گاه ارتقا، اکنون می تواند با هزینه ۲۰۰ هزار تومان در ماه از نرم افزاری بهتر از آن نرم افزار استفاده کنید، بدون هیچ گونه هزینه دیگر (سخت افزار، پشتیبانی و…)

برای روشن شدن این جنس از نرم افزارها بگذارید داستان را با نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادامه دهیم. در این دسته از نرم افزارها، سیر مطرح شده در بالا نیز طی شده است.


بیشتر بخوانید: آینده نرم افزار CRM


سال ۲۰۰۸، بیش از ۸۸% کسب و کارهای کوچک و متوسط از پکیج های آماده CRM استفاده می کردند و تنها ۱۲ درصد از نرم افزارهای موجود در بازار با پرداخت ماهیانه بودند. این عدد در سال ۲۰۱۴ کامل برعکس شد، ۸۷% نرم افزار با پرداخت ماهیانه و فقط ۱۳ درصد پکیج آماده! (مرجع این گزارش را اینجا ببینید). پیش بینی می شود تا چند سال آینده پکیج های نرم افزاری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به تاریخ نرم افزار بپیوندند. هم اکنون بسیاری از نرم افزارها از قبیل حسابداری، مالی، انبار، پرسنلی در دنیا به این گونه ارائه و استفاده می شوند.

راهنمای خرید نرم افزار CRM : یک تصمیم مهم، نرم افزار یکبار خرید یا نرم افزار با پرداخت ماهیانه

اما چرا در همین حوزه نرم افزار CRM ، به استفاده از نرم افزار Saas ( یا همان نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه) ارزان تر و کاراتر است:

اغلب این گونه از نرم افزارها نسخه آزمایشی دارند و شما با استفاده از آن می توانید بعد از اطمینان از کارا بودن این نرم افزار آن را خرید کنید.

قیمت پایین این نرم افزارها (که کاملا مشخص است). شما اگر همان ۱۰ میلیون تومان را در بانک بگذارید با سود آن می توانید هزینه این نرم افزارها را پرداخت کنید علاوه بر اینکه دیگر هزینه ای جهت پشتیبانی، سخت افزار و ارتقا را نمی دهید.

این نرم افزارها با تجمیع ایده های مشتریان خود به سرعت به روزآوری می شوند و شما بابت این ارتقاها و استفاده از این ایده ها، هیچ گونه هزینه دیگری پرداخت نمی کنید.

– استفاده از این نرم افزار نیازمند نصب هیچ چیزی نبوده و شما از طریق مرورگر خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

داده های شما توسط متخصصین این حوزه ها به صورت حرفه ای پشتیبان گیری و نگهداری می شوند. با خراب شدن هارد کامپیوترتان و یا دزدیده شدن لپ تاپ تان، داده های شما از بین نخواهد رفت

این نرم افزارها از هر کجای دنیا قابل دسترسی هستند، چه شرکت، چه خانه، چه سفر، چه در تاکسی شما می توانید از این نرم افزارها استفاده کنید

– این نرم افزارها موجب می شوند تا شرکت های قوی تری در حوزه نرم افزار خلق شوند، شرکت های قوی تر می توانند سرویس بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

مجموعه این ویژگی ها باعث شده است ده ها میلیون شرکت در سرتاسر دنیا از نرم افزارهای CRM مانند zoho یا suger crm و … به صورت پرداخت ماهیانه استفاده کنند.

آیا می دانستید هم اکنون شما از نسخه های رایگان نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه از قبیل Gmail، DropBox و… استفاده می کنید؟ به نظر شما یک فایل PDF در Gmail یا Dropbox شما امن تر است یا در هارد لپ تاپ تان؟

آمارها و گرایش های جهانی نشان می دهد که انتخاب درست برای نرم افزار CRM ، نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه می باشد.


بیشتر بخوانید: آمارهایی باورنکردنی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری


 

1 نظر
  1. هادی ریحانی می گوید

    مقاله بسیار زیبایی بود ، ممنون از نگارش

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.