برندهای محبوب جهان نام خود رو چگونه انتخاب کرده اند؟ بررسی ۶ سبک متفاوت

0

هر مالک کسب و کار کوچکی تمایل دارد که نام تجاری کسب و کارش همانند برندهای محبوب جهان به گوش مخاطبین بازار هدفش برسد، در ذهن شان بماند، جذاب و گیرا باشد، و به ساخت نام برند خوب، مناسب و هماهنگ، کمک کند. همه این ها به انتخاب مناسب و عالی نام تجاری کسب و کار تان بستگی دارد. با وجود این که تجارب و عملیات عالی برای نام گذاری کسب و کارتان وجود دارد، اما این فرایند و نتایج حاصل از آن گاها دارای تشابهات یکسان و مشابهی می باشد.

همانطور که در مقاله ۵ گام مهم در انتخاب یک نام عالی برای کسب و کارهای کوچک توضیح داده شد، صدها سبک و گرایش متفاوت برای انتخاب نام مناسب برای کسب و کار شما وجود دارد. اما شش تا از آن ها به عنوان معمول ترین و رایج ترین سبک انتخاب نام تجاری تبدیل شده است. برای انتخاب نام تجاری مناسب این موارد بسیار عالی را در نظر بگیرید تا دریابید چه نامی دقیقا برای کسب و کار شما مناسب و شایسته می باشد.

۱- متفاوت یا ساختگی بودن نام تجاری

نام تجاری واحد، قابلیت در ذهن ماندن بیشتری نسبت به نام های دیگر در ذهن مخاطبان هدف شما دارد. این طبقه بندی از نام تجاری شامل کلماتی است که ساختگی هستند، به طور دایمی استفاده نمی شود، و یا معنی خاص و ویژه ای دارد. اگر نام تجاری کسب و کارتان در این دسته قرار دارد، نمی توانید کسب و کار دیگری را در جای دیگر با همین نام راه اندازی کنید.

چالش های بالقوه می تواند شامل این موارد باشد: نام تجاری در این دسته بندی برای تلفظ و بیان کردن ممکن است دشوار باشد ، این می تواند چالشی برای نام هایی که در این دسته بندی و طبقه قرار می گیرند، باشد.

برخی از برندهای محبوب که از این سبک استفاده کرده اند: Boeing ،Xerox ،Snapp

۲- کلمات اصلی استفاده شده در انتخاب نام تجاری

نام تجاری اصلی از کلمات روزانه معمول و استفاده آن در برند می باشد. دراین سبک نام گذاری هیچ دشواری در تلفظ، بیان و استفاده از نام تجاری حس نخواهد شد. به عبارتی تلفظ های غلط و اشتباه در نحوه بیان نام مورد نظر اصولا معمول نمی باشند.

چالش های بالقوه می تواند شامل این موارد باشد: ممکن است از نام تجاری اصلی، صرف نظر شود، کلمات رایج ممکن است دارای معنای متعددی باشند، این نام ها می توانند به راحتی فراموش شوند.

برخی از برندهای محبوب و شناخته شده که از این سبک استفاده کرده اند:: Target ،Gap، ریحون

۳- انتخاب نام بر پایه ی نام مالک کسب و کار

انتخاب نام تجاری در این سبک با استفاده از نام مالک می باشد، نام خانوادگی و یا نامی دیگر را نیز برای تشخیص شرکت استفاده می کنند. تم استفاده شده می تواند نام واقعی و اصلی مالک شرکت باشد که منعکس کننده تاریخ و پیشینه شرکت نیز بوده و یا می تواند یک نام دیگر و ساختگی برای ایجاد انحصار در مقوله برندینگ شرکت باشد.

چالش های بالقوه می تواند شامل این موارد باشد: نام گذاری شرکت ها با استفاده از نام مالکمی تواند منجر به داشتن شرکت ها و کسب و کارهای زیادی با اسم مشابه و یکسان باشد. برخی از این اسامی ممکن از از لحاظ تلفظ و نحوه بیان دشوار باشند، و همچنین ممکن است اگر صاحب شرکت بخواهد محصولات دیگری را تولید کند این نام مناسب آن محصولات جدید نباشد.

برخی از برندهای محبوب و شناخته شده که از این سبک استفاده کرده اند: Walt Disney, Johnson & Johnson، گز کرمانی، شیرینی سنتی حاج خلیفه علی رهبر، وبسایت نیک صالحی

۴- شفافیت در انخاب نام تجاری

هر نام تجاری که ساخته می شود پر واضح است که شرکت باید در نام گذاری آن، اصل شفافیت نام را در نظر بگیرد. ممکن است برخی چالش ها با این سبک نام گذاری کسب و کار در مورد اینکه این نام های تجاری برای از بین بردن سردرگمی و اشتباه در مورد اینکه شرکت از این نام ها برای استفاده رایج و معمول خود و یا توضیح آن استفاده می کند، پیش آید.

چالش های باقوه می تواند شامل این موارد باشد: اگر شما نام تجاری شفاف و واضح برای کسب و کارتان داشته باشید، ممکن است تعدادی زیادی شرکت مشابه نام شما را انتخاب کرده باشند، و یا این نحوه و سبک نام گذاری ممکن است برای برخی از افراد کسل کننده و ملالت آور باشد.

برخی از برندهای محبوب و شناخته شده که از این سبک استفاده کرده اند: Kraft Foods, Best Buy، بانک کشاورزی و نی نی سایت

۵- مد روز و رایج بودن نام تجاری

نام های تجاری مد و باب روز، در بین استارت آپ های نو پا و یا هر کسب و کار جدید، بسیار رایج است. نام های تجاری در این سبک ممکن است web 2.0 نام گذاری شود. تصمیم در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب آن نام های مد شده کاملا شخصی و بر عهده شرکت می باشد.

چالش های باقوه می تواند شامل این موارد باشد: با توجه به اینکه در ترند ها احتمال تغییر وجود دارد، این نام گذاری می تواند تاحدودی خطرناک باشد. نام های تجاری مد شده همچنین ممکن است دارای تلفظ و نحوه بیان متفاوت و یا سخت باشد.

برخی از برندهای محبوب و شناخته شده که از این سبک استفاده کرده اند: Cisco, Google، چیلیوری، تاچ سی

۶- استفاده از نام تجاری مخفف شده

این سبک نام گذاری در نام شرکت های رسمی برای ایجاد اختصار در برند شرکت استفاده می شود. از طرف دیگر، برخی از نام ها در این طبقه بندی فقط بر پایه اختصار می باشند بدون استفاده از نام های رسمی طولانی تر در آن.

چالش های بالقوه می تواند شامل این موارد باشد: در این شرایط نیز ممکن است بیش از یک شرکت از این نام مشابه استفاده کنند، هم چنین ممکن است باعث اشتبه و گیج شدن در مخاطب شود اگر هم نام مختصر و کوتاه شده و هم نام رسمی و اصلی شرکت به طور معمول به جای یکدیگر استفاده شوند.

برخی از برندهای محبوب و شناخته شده که از این سبک استفاده کرده اند: UPS, IBM، مپنا

این مهم است که به خاطر داشته باشید نام تجاری کسب و کارتان نقشی محدود در ایجاد یک شرکت موفق و یا برند شرکت ایفا می کند. اگر کسب و کار شما بر پایه ی استحکام، توسعه یافتگی در کسب و کارهای کوچک، موفقیت در دستیابی به خواسته هایتان و یا احترام به این سبک ها در نام گذاری کسب و کارتان دارد به موفقیت دست خواهید یافت.


بیشتر بخوانید: اگر نام دامین ایده آل شما قبلا ثبت شده باشد، چه کاری باید انجام داد؟


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.