یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم

0

آیا تا به حال به این فکر کرده اید به عنوان مدیر کسب و کار خود، تا چه میزان یک مدیر اثر گذار هستید؟ چگونه می توانید بیشترین اثر را بر ذهن دیگران داشته باشید؟ مهارت تاثیر گذاری بر دیگران، قابلیتی مهم و ارزشمند برای مدیران در هر سطح و جایگاهی می باشد. این مهارت بیش از آن که علم باشد، یک هنر بزرگ است. همان طور که همه می دانیم، در هر کسب و کاری قدرت به تناسب جایگاه شغلی توزیع می شود. هر چه به راس هرم نزدیک تر باشید، از قدرت بیشتری برخوردار خواهید بود. برای مدیر مجموعه که در راس قرار دارد، و به نسبت اختیار عملش از دیگران بیشتر است، قابلیت تاثیر گذاری نیز بیش از هر شخص دیگری مورد نیاز خواهد بود. با این حال، امروزه کسب و کارهای کوچک در حال حرکت به سوی مدل های تیمی، ماتریکسی و همکاری گروهی بیشتر هستند. در نتیجه در این مدل مدیر نیز باید از انعطاف پذیری بالا تر، قدرت همکاری بیشتر و دید وسیع تر بهره مند باشد. اما تاثیر گذاری در این گونه سیستم های نوین نیز، همچنان از پایه های اصلی موفقیت به شمار می رود.


بیشتر بخوانید: سه راه طلایی برای برقراری ارتباطات موثر در بازاریابی


بررسی های متعدد انجام شده، ۵ گام متفاوت و مکمل را در راستای دست یابی به این مهارت به ویژه برای مدیران کسب و کار های کوچک، معرفی کرده اند. در ادامه به بررسی دقیق تر این گام ها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن در مورد ۵ مدل مختلف تاثیر گذاری صحبت می کنیم، هر مدیری ممکن است یکی از این ها را پایه تاثیر گذاری خود قرار داده باشد.

۱- حمایت کردن: باید قادر به حمایت از ایده های خود باشید و بتوانید افراد دیگر مجموعه با ایده های متفاوت را متقاعد کنید.

۲- متقاعد کردن: پس از آن که ایده خود را به دیگران معرفی کردید، سپس با دلایل منطقی و عقلانی نسبت به متقاعد کردن افراد اقدام می کنید.

۳ مذاکره کردن: برای دست یابی به هدف مورد علاقه خود، مقداری مصالحه و سازش کنید.

۴- پل زدن: باید قادر به ساخت روابط موثر با افراد دیگر مجموعه و حفظ پیوستگی آن باشید.

۵- الهام بخشیدن: از موقعیت خود برای تشویق دیگران در راستای دست یابی به هدف مشترک خود استفاده کنید.

یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم

هر کدام از این مدل ها بنا بر شرایط و شخصیت فردی که از آن ها استفاده می کند، می تواند کارایی داشته باشد. اشتباه رایج، استفاده از یک مدل و انطباق آن بر هر شرایطی است! باید به یاد داشته باشید که تاثیر گذاری، خود به شدت تحت تاثیر وضعیت و موقعیت خواهد بود. اکنون به ۵ گام مورد نظر برای تقویت اثر گذاری مدیر در کسب و کارش خواهیم پرداخت.

+ سبک اثر گذاری خود را کشف کنید

همه چیز از خودآگاهی شروع می شود. از کدام یک از ۵ مدل ذکر شده پیروی می کنید؟ آیا بنا بر شرایط انتخاب کرده اید و یا از یک مدل در هر وضعیتی استفاده می کنید؟ کسب آگاهی از تمایل طبیعی شما به این مدل ها، آغاز خوبی خواهد بود. اما اگر مطمئن نیستید، یک بررسی سریع انجام دهید. از نظر شخصیتی و رفتاری با کدام یک انطباق بیشتری دارید؟

+ وضعیت خود را بررسی کنید

با چه افرادی کار می کنید؟ وضعیت کسب و کارتان چگونه است؟ بهترین شیوه برای اثر گذاری بیشتر بر اعضای تیم تان چیست؟ برای مثال اگر با فردی سخت گیر کار می کنید، مدل متقاعد کننده بهتر است؛ چرا که می توانید با دلایل منطقی، اثر گذاری خود بر این فرد را افزایش دهید. در عین حال اگر در شرایطی دشوار قرار گرفته اید و اعضا انتظار عملکرد سریع و دقیق را از شما دارند، مدل حمایت کننده بهتر جواب می دهد؛ زیرا تا زمانی که به خودتان اعتقاد نداشته باشید، دیگران نیز نخواهند داشت. اگر هم کسب و کاری شراکتی دارید، مدل مذاکره کننده و حالت پل زدن بهتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش برندسازی


+ شکاف ها را شناسایی کنید

پس از آن که تمایل طبیعی خود به یکی از این مدل ها و منطبق ترین آن ها را نسبت به شرایط خود را کشف کردید، نوبت به شناسایی شکاف ها می رسد. باید بدانید چه موقعی نیاز به تغییر در مدل خود خواهید داشت. در هر وضعیتی، مناسب ترین شیوه کدام خواهد بود؟

+ بر پیشرفت مدل مورد نظر، در شکاف های شناسایی شده تمرکز کنید

پس از آن که شکاف های اشاره شده، یعنی همان موقعیت هایی که نیازمند تغییر در مدل تاثیر گذاری خود می شوید را شناسایی کردید، باید بر پیشرفت و توسعه توانایی خود در اجرای مدل های مختلف تمرکز کنید. اگر دوستی دارید که او نیز در حال امتحان و اجرای مدل های متفاوت تاثیر گذاری است، به همراه وی به این کار بپردازید. قطعا نتایج بهتری می گیرید؛ چرا که اعتماد به نفستان بالا می رود.

یک مدیر اثر گذار از خود بسازیم

+ فقط و فقط تمرین کنید

با قدم های کوچک شروع کنید. مدل های مختلف را در شرایط متفاوتی که اهمیت چندانی ندارند، آزمایش کنید. هدف گذاری کرده و برای دست یابی به تاثیر مورد نظر خود، راه های ممکن را مورد سنجش قرار دهید. در واقع باید پیش از مواجه شدن با موقعیتی بزرگ تر، به تمرین در موقعیت های جزئی تر بپردازید.

زمانی که به عنوان مدیر یک کسب و کار، صرف نظر از بزرگی یا کوچکی آن، به ایفای نقش می پردازید، با تقویت تاثیر گذاری خود روی دیگر اعضای مجموعه می توانید کسب و کاری موفق داشته باشید. اما کلید اساسی چگونگی این تقویت، چیزی نیست جز “کسب آگاهی برای انتخاب مناسب ترین مدل تاثیر گذاری بنا بر شرایط متفاوت”


پیشنهاد نویسنده: راهنمای جامع آموزش استخدام کارمند فروش


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.