رترو مارکتینگ ، استراتژی بازاریابی بزرگترین برندهای جهان

0

در مطلب قبلی با رترو مارکتینگ و علت موفقیت آن به عنوان یکی از جدید ترین تکنیک های بازاریابی آشنا شدیم. در واقع انتقال یک احساس قدیمی و در عین حال لذت بخش به مشتری ها، کلید ورود به اعماق ذهن آن ها خواهد بود. در این صورت می توانید به راحتی روند تصمیم گیری وی برای خرید محصول کسب و کار خود را به مسیر مورد نظرتان هدایت کنید. از طرفی نوستالژی مورد استفاده در رترو مارکتینگ شامل هر آنچه که تصور کنید، می شود و هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. این نوستالژی از وضعیت اینترنت ۱۵ سال پیش تا استایل پوششی دهه ۷۰، خاطراتی بکر را در مخاطب زنده می کند. درست مانند بوی عطری که شما را به سال های بسیار دور می برد؛ همان قدر خاص و رویایی!


بیشتر بخوانید: رترو مارکتینگ ؛ نوستالژی به نفع بازاریابی


در میان کسب و کار هایی که وابسته به متد بازاریابی رترو هستند، نام کمپانی های بزرگ و موفقی به چشم می خورد که در ادامه به معرفی چندین مورد از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت. این نکته نشانگر کارایی قابل توجه رترومارکتینگ در مقایسه با تکنیک های قدیمی تر بازاریابی است چرا که کسب و کار های به نام همچنان در حال استفاده از این متد هستند.

کوکا کولا

شاید تعجب کنید اما برندی با شهرت کوکا کولا نیز در حال بهره برداری از مزایای متعدد رترومارکتینگ است. برای مثال این کمپانی هنوز هم تولید بطری های دهه ۵۰ خود را ادامه داده است و از این طراحی به عنوان یک نوستالژی قوی با هدف جلب توجه مشتری استفاده می کند. اگرچه استایل بطری شما را به یاد حال و هوای چندین دهه گذشته می اندازد، اما تلاش هایی در راستای مدرن سازی آن نیز صورت گرفته است.

رترو مارکتینگ ، استراتژی بازاریابی بزرگترین برندهای جهان

البته لازم به ذکر است که کیفیت هم فاکتوری بسیار مهم بوده و عدم توجه به آن اثر رترو مارکتینگ را از بین خواهد برد. فرض می کنیم مشتری یک بطری شیشه ای کوکا کولا خریداری کرده است، اما این محصول از کیفیت مطلوب قبل خود برخوردار نیست. به نظر شما طراحی نوستالژیک بطری به رغم کیفیت نامناسب آن، قادر به متقاعد سازی فرد برای خرید مجدد خواهد بود؟ قطعا خیر!

اولد نیوی

اگرچه ممکن است این مورد در مقایسه با کوکا کولا از شهرت بسیار کمتری برخوردار باشد، اما در نوع خود کسب و کاری موفق محسوب می شود. اولد نیوی که جز شرکت های تولید پوشاک در آمریکا است، از چهره های محبوب گذشته به عنوان بخشی از متد رترو مارکتینگ به نفع کسب و کار خود بهره برداری می کند. استفاده از این شیوه سبب شده است تا سطح فروش مجموعه با افزایش قابل توجهی همراه باشد.


بیشتر بخوانید: برترین برند های جهان


اسپاتیفای

اسپاتیفای از جمله رسانه های فعال در حیطه موسیقی، پادکست و ویدئو بوده که در سال ۲۰۰۸ در استکهلم آغاز به کار کرد. استفاده از موسیقی های نوستالژیک، استراتژی اصلی این کسب و کار در راستای جلب نظر اکثریت مردم است. حتی موسیقی متن فیلم های قدیمی و ترانه های کودکانه نیز در اسپاتیفای یافت می شود.

پپسی

مجددا نوبت به برندی آشنا و معروف در این لیست رسیده است. پپسی نیز درست مانند کوکا کولا از رترو مارکتینگ و نوستالژی های محبوب برای جلب توجه مشتری خود بهره می برد. به عنوان مثال این شرکت همچون رقیب اصلی خود؛ کوکاکولا، محصولی قدیمی را بار دیگر به بازار رقابت باز گردانده و جالب است بدانید که به فروشی بسیار بیشتر از گذشته دست یافته است! حتی روند تولید نوشابه جدید این شرکت هم مشابه نوشابه های قدیمی با درصد فروکتوز بالا است که در دهه ۸۰ میلادی تولید می شده اند.

رترو مارکتینگ ، استراتژی بازاریابی بزرگترین برندهای جهان

نینتندو

زمانی که صحبت از نینتندو می شود، خاطرات دلنشین بازی های کودکانه ذهن اکثر جوانان و افراد میانسال کنونی را به خود مشغول می کند. به عنوان مثال همچنان بازی ماریو در نسخه های به روز شده توسط این کمپانی تولید می شود، چرا که بازی مذکور اصلی ترین نوستالژی نینتندو به شمار می رود. علاوه بر مورد فوق، مدل جدید این کنسول بازی در ابعاد کوچک تر مشابه نینتندو های قدیمی طراحی شده که خود حکایت از حضور فعال رترو مارکتینگ در استراتژی های بازارایابی این شرکت دارد.


بیشتر بخوانید: گیمیفیکیشن؛ راهی برای بازگشت دوباره


بازفید

کسب و کار موفق بعدی، شرکت رسانه ای اینترنتی خبری آمریکایی است که در زمینه اطلاع رسانی، سرگرمی و انتشار مطالب اجتماعی فعالیت دارد. بازفید نیز از مزایای ارزشمند رترو مارکتینگ بی بهره نبوده است. بخشی در این سایت وجود دارد که به ارائه محتوا در مورد وقایع و نوستالژی های چندین دهه گذشته می پردازد. همین طرح موجب شده است تا مخاطبان بازفید ظرف مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش یابد.

رترو مارکتینگ ، استراتژی بازاریابی بزرگترین برندهای جهان

اگر نگاهی مختصر و در عین حال مفید به رترو مارکتینگ داشته باشیم، می توان آن را “هنر اتصال میان نسل های مختلف” نام نهاد. از آن جایی که لمس دوباره عواطف گذشته که به دست فراموشی سپرده شده اند برای اکثر مردم احساسی دلنشین است، رترو مارکتینگ قادر به تحولی بزرگ در وضعیت فروش کسب و کار خواهد بود. با این وجود دو فاکتور کیفیت محصول و همچنین کیفیت اجرای رترو مارکتینگ، می توانند سرنوشت بازاریابی کسب و کار شما را به وضوح تغییر دهند. پیش تر نیز اشاره شد که بازاریابی رترو بدون حفظ کیفیت همیشگی محصول رترو شده، هیچ گونه سودی در پی نخواهد داشت. مورد بعدی کیفیت اجرای عملیات است. آیا نوستالژی محبوب را به درستی انتخاب کرده اید؟ آیا این نوستالژی با استقبال مناسب از جانب مردم رو به رو خواهد شد؟ آیا می توانید همان احساس قدیمی را با کیفیتی مطلوب به مخاطب خود انتقال دهید؟


بیشتر بخوانید: نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.