چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟ (قسمت اول)

0

شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که وقتی نام “مصاحبه شغلی” را می شنوید، به یاد لحظات پراسترسی که پشت در اتاق مصاحبه سپری کرده اید، می افتید؟ یا اینکه به یاد سکوت حاکم بر جلسه مصاحبه در آن لحظه ای که سوالی از شما پرسیده شده و هیچ ایده ای برای پاسخ به آن ندارید، می افتید؟

هر شخصی و با هر میزان تجربه، هنگام انجام یک مصاحبه، چه شغلی و چه غیر شغلی، با سطحی از استرس روبرو می گردد. تنها تفاوت در نحوه کنترل آن است. یکی از بهترین و موثرترین راهکارها برای کنترل استرس در زمان مواجهه به آن، به کارگیری تکنیک های ذهن آگاهی است. در این مقاله و در ۲ قسمت، ۱۰ تکنیک برای کاهش استرس ناشی از یک جلسه مصاحبه شغلی را برای شما شرح خواهم داد.


بیشتر بخوانید: چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟ (قسمت دوم)


چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟

۱- استفاده از ذهن آگاهی برای آرامش بخشیدن به خود

همانطور که گفتم، اضطراب و استرس پیش از آغاز یک جلسه، کاملا طبیعی است؛ پس خود را به خاطر داشتن آن محکوم نکنید (البته این به معنی طبیعی بودم اضطراب در تمامی شرایط و زمان ها نیست). هر یک از ما به یک مصاحبه شغلی به شیوه ای متفاوت واکنش نشان می دهیم. ممکن است فردی در همان ابتدای آغاز جلسه دچار استرس شود، در حالی که فردی دیگر در میانه جلسه به آن دچار گردد.

نفس عمیق بکشید

این کار یک تکنیک بسیار ساده و آسان جهت استفاده در زمان مواجهه با استرس است. نفس خود را برای ۳ ثانیه حبس کرده و سپس آن را رها کنید. این کار را چندین بار انجام دهید.

احساسات خود را بررسی کنید

یک راهکار بسیار عالی برای اینکه کنترل خود را به دست آورید، این است که به طور آگاهانه به احساسات خود توجه کنید. حواس پنج گانه خود را به چالش بکشید. سعی کنید رنگ های مختلف را تشخیص دهید. ۵ صدای مختلف را در محیط شناسایی کنید. به نحوه تنفس خود دقت کنید. روش های زیادی برای به چالش کشیدن خودتان وجود دارد، آن ها را امتحان کنید.

۲- آماده باشید، اما پیشبینی نکنید

به یاد دارم که برای جلسه دفاع پایاننامه کارشناسی ارشد خودم بسیار استرس داشتم. من ۲ سال برای ارائه یک ۲۵ دقیقه ای درس خوانده بودم و تلاش کرده بودم. شاید تمامی اتفاقات جلسه دفاع آن طوری که مدنظر من بود، پیش نرفت، اما از آن راضی بودم و تجره فوق العاده موفقی برای من بود. مهم ترین نکته ای که من از آن جلسه آموختم این بود که تا چه وقت خودم را صرف افکار و پیشبینی های منفی در مورد جلسه دفاع خود کرده بود.

چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟

یک جلسه مصاحبه شغلی نیز به همین ترتیب است. شما ممکن است از مدت ها قبل از جلسه به این فکر کنید که چه سوال هایی خواهند پرسید؟ اگر خواب سوالات را ندانم، چه باید بکنم؟ اگر دیر به جلسه مصاحبه برسم چه؟ و بسیاری موارد دیگر که هر کدام موجب می شوند تا سطح استرس و اضطراب شما افزایش یابد. این تفکرات منفی تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد شما در طول مصاحبه به همراه خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که برای انجام مصاحبه شغلی تمرین کنید، خود را آماده شازید؛ اما به هیج وجه ذهن خود را درگیر افکار منفی و غیر ضروری نکنید.


بیشتر بخوانید: ۵ مهارت که اگر جویای کار بازاریابی هستید، باید در زرومه خود داشته باشد.


۳- جلوگیری از اشتباهات

اگر سوالی را فراموش کردید اصلا نترسید.

“متوجه منظورتان نشدم. آیا امکان دارد دوباره سوال خود را بپرسید؟”

به هیچ وجه نگران نباشید، هیچ اتفاق مهمی رخ نداده است؛ بسیار راحت با این مساله برخورد کنید.

پاسخی برای سوال پرسیده شده ندارید

“دقیقا نمی دانم به چه شکل بایستی پاسخ دهم”

“سوال مهمی را پرسیدید. آیا امکان دارد چند لحظه به آن فکر کنم؟”

حتی می توان درخواست کنید که یک مثال برای شما بیان کنند تا بهتر مفهوم سوال را متوجه شوید. به این ترتیب یه ایده برای پاسخ به سوال پرسیده شده پیدا خواهید کرد.

چیزی گفتید که بهتر بود نمی گفتید

تنها کافیست که معذرت خواهی کنید. هیچ شکالی ندارد که آن ها متوجه شوند شما دچار استرس شده اید. توضیح دهید که منظور شما چه بوده است

“معذرت می خواهم. منظورم این بود که …”

۴- مصاحبه کننده نیز یک انسان است، نه بیشتر

این موضوع با وجود اینکه بسیار ساده و بدیهی است، با این حال بسیاری از افرا آن را فراموش می کنند. کسی که امروز با شما مصاحبه می کند، زمانی بر روی همین صندلی که شما نسشته اید، نشسته بوده و مطمئنا به خاطر دارد که در آن زمان چه حسی را داشته است. حتی من به شما می گویم که مصاحبه کننده نیز مانند شما تا حدی استرس نیز دارد.

چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟

در این صورت شما می توانید به سادگی تصور کنید که این مصاحبه مانند یک مکالمه عادی با یک دوست می باشد. در طول روز شما بارها و بارها با افراد مختلف مکالمه انجام می دهید. تنها نیاز است که مهارت های خود را افزایش داده و برای انجام مصاحبه آماده باشید.


بیشتر بخوانید: چگونه هرگز بیکار نمانیم؟


۵- از تجسم خود استفاده کنید

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در ابتدای آغاز یک مصاحبه، تمرکز خود را از دست داده، به یاد اتفاقات و تجربیات نامطلوب خود در گذشته افتاده و مورد حجوم افکار منفی قرار می گیرید؟ تبریک می گویم، شما یک فرد منفی نگر هستید.

فرد منفی نگر تعصب خاصی در بیادآوری افکار و تجربیات منفی خود در گذشته دارد. این افکار منجر خواهند شد تا تنها به سراغ اطلاعات منفی رفته و در نتیجه تاثیر منفی بر روی احساسات و رفتار شما داشته باشد. سعی کنید یک تعادل بین افکار منفی و مثبت خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال می توانید از تجسم خود یاری بگیرید. به این فکر کنید که سر ساعت به محل مصاحبه خواهید رسید. مصاحبه شما خیلی خوب و دوستانه پیش خواهد رفت. پاسخ هایی که به سوالات می دهید بسیار آگاهانه بوده و حتی خود شما نیز از آن ها لذت خواهید برد.

چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟

به نظر من، این کاملا دست خود هر فرد است که روند مصاحبه خود را چگونه تصور کند؛ به این فکر کند که مصاحبه شغلی به سختی پیش خواهد رفت و یا اینکه با یک نگرش مثبت در انتظار مصاحبه ای خوب باشد. می انم که در همه شرایط، داشتن یک تفکر مثبت کاری آسان نخواهد بود، با این حال، بدون شک تاثیری که این نوع تفکر بر روند مصاحبه سغلی شما خواهد گذاشت، بی نظیر است.


پیشنهاد نویسنده: به افتخار دیوانه ها؛ زندگینامه استیو جابز


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.