بسته بندی ، راز افزایش فروش

0

ممکن است تاکنون بار ها به نحوه بسته بندی محصولات و کالاهای خود و چگونگی اصلاح آن ها فکر کرده باشید. همان طور که می دانید در هر کسب و کاری با هر نوع محصولی، بسته بندی از جمله فاکتور های بسیار مهم بوده که ارتباطی کاملا مستقیم نیز با افزایش سطح فروش دارد. به همین دلیل است که تلاش برای انتخاب بهترین طرح به منظور رقابت قدرتمند با سایر رقبا، یکی از بزرگ ترین دغدغه های تولیدکنندگان محسوب می شود. ضرورت این موضوع به ویژه در مورد واحدهای تولیدی که محصولات قفسه ای عرضه می کنند، بیشتر احساس خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ۵ ابزار لازم برای افزایش بهره ‌وری در فروش


در واقع نخستین جلوه ای از کسب و کار شما که مشتری با آن رو به رو می شود، بسته بندی محصولات تولیدی خواهد بود و به تبع کیفیت خود کالا در جایگاه دوم قرار می گیرد. البته مقصود از این جمله بی توجهی به کیفیت نیست، بلکه تمرکز مطلب بیشتر بر ظاهر مسئله برای رقابت تاثیر گذار با کسب و کار های دیگر خواهد بود. در نتیجه بسته بندی می تواند به نوعی راوی داستان کسب و کار شما باشد و توجه مشتری را به سوی خود جلب کند.

بسته بندی، راز افزایش فروش

اگر در این مورد موفق عمل کنید، کلید تسخیر چشمان مشتری ها در دستان قوی کسب و کارتان خواهد بود. اکنون که از اهمیت بالای روند طراحی بسته بندی آگاه شدیم، نوبت به آن رسیده است تا با نکات پیدا و پنهان این راه همراه شویم.

طرحی مختصر و مفید!

پیش از انجام هر کاری نخست این سوال را از خود بپرسید: عمده مشتری های کسب و کار شما چه قشری از جامعه را به خود اختصاص می دهند؟ بیشتر طرفدار طرح های مدرن هستند و یا مدل های سنتی تر را ترجیح می دهند؟ پاسخ به این پرسش ها بسیار راه گشا خواهند بود چرا که ذهن شما را به سوی نتیجه ای مشخص و در نهایت طرحی عملی هدایت می کنند.

علاوه بر موارد فوق، آشنایی با محیطی که محصولات در آن به فروش می رسند نیز امری ضروری خواهد بود. بسته به محیط مورد نظر، مشتری های مختلفی با انتظارات متفاوت رجوع می کنند. به عنوان مثال اگر در زمینه محصولات غذایی فعالیت دارید، بهتر است بسته بندی کالا به نحوی باشد که مزایای استفاده از آن را به ویژه برای سلامتی مشتری به وی یادآوری کند و این هدف اغلب با بهره گیری از برچسب های توضیحی گویا محقق می شود. “بسته بندی باید همچون یک تلنگر کوچک اما موثر به نظر برسد”

بسته بندی، راز افزایش فروش


بیشتر بخوانید: بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری


گزینش نیروهای با استعداد!

نکته مهم دیگری که در خصوص طراحی یک بسته بندی مناسب مطرح است، استفاده از نیروهای خلاق و با استعداد خواهد بود. بسیاری از کسب و کار ها به علت هزینه هایی که استخدام یک نیروی طراح حرفه ای به دنبال دارد، علاقه ای به مشارکت در این زمینه ندارند. اما اگر وضعیت مالی کسب و کارتان در شرایط نسبتا مطلوبی به سر می برد، سرمایه گذاری برای مورد مذکور تصمیمی کاملا عاقلانه خواهد بود چرا که در ادامه با افزایش سطح فروش چندین برابر هزینه نام برده به شما باز می گردد.

امروزه در بازار رقابتی کسب و کار های مختلف، درآمد زایی بیشتر مساوی با پیروزی هرچه بهتر در این میدان داغ مبارزه خواهد بود. از طرفی امکانات همیشه به معنای یک طراحی موفق تر نیست. باید قادر به شناسایی افراد خلاق و نخبه باشید. مجموعه ای کارا و ماهر خلق کنید که بتواند به کامل ترین نحو ممکن و متناسب با کالای مورد نظر، بسته بندی مورد انتظار شما را طراحی کند. اما به یاد داشته باشید که قبل از هر چیز بسته بندی پیشنهادی باید حاوی پیام کسب و کارتان باشد. توصیه می شود داستان برند را در یک جمله کوتاه و یا عبارت جای داده و آن را روی بسته بندی محصول درج کنید. محل چاپ پیام نیز مهم است؛ به راحتی دیده شود و اثر سوء بر زیبایی جعبه نداشته باشد.

فاکتور دیگری که باید مورد توجه تیم طراحی قرار گیرد، کیفیت مواد بسته بندی است. در این راه از هیچ چیز غافل نشوید چرا که ارتباطی مستقیم با جلوه کسب و کار دارد. زمانی که مشتری بسته حاوی محصول شما را در دست می گیرد، احساسی واضح از کیفیت آن و به تبع کیفیت محتوای جعبه به وی منتقل خواهد شد. مجموعه کاری تا چه حد می تواند در این امر موفق عمل کند؟ تصویری به یاد ماندنی از کسب و کار خود در ذهن مشتری ایجاد کنید.

بسته بندی، راز افزایش فروش

گردآوری امکانات!

پس از انتخاب یک تیم طراحی حرفه ای و دست یابی به بهترین طرح ممکن، حال زمان آن رسیده است که از تمام امکانات در دسترس استفاده کنید. به عنوان مثال با بهترین شرکت چاپ در منطقه خود قرارداد ببندید و تنها بعد مالی برای کاهش هزینه ها را در نظر نگیرید. مرتب از تیم طراحی در مورد ابزار هایی که نیاز دارند، سوال کنید. در نهایت باید به یک بسته بندی حرفه ای با قابلیت سر هم سازی در کمترین زمان ممکن برسید. این موضوع نه تنها سبب تسریع در فرآیند بسته بندی محصول می شود، بلکه با کمک به ارتقا سطح فروش کسب و کار هزینه های صرف شده را جبران خواهد کرد.

توجه به الزامات قانونی!

آخرین مورد که در اکثر طرح های پیشنهادی نیز رعایت می شود، الزامات قانونی مربوط به هر کشور است. بسته بندی که برای کالای مجموعه خود انتخاب می کنید، باید از نظر مقررات و قوانین کشوری مورد تایید باشد و این موضوع شامل شعار برند، خوانایی آن، ظاهر جعبه و بارکد ها می شود.

آنچه مطرح شد می تواند در نهایت به شکل گیری یک بسته بندی مناسب و مشتری پسند منتج شود که همزمان اثر مهمی در افزایش تقاضا و درآمدهای کسب و کار شما خواهد داشت.


پیشنهاد نویسنده: ایده؛ بنیان کسب و کار


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.