بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری

0

مرچندایزینگ یا معادل فارسی آن “بازارپردازی” نامی برای یک راهبرد در فرایند فروش است که تمامی صاحبان کسب و کار به نوعی دانسته یا ندانسته درگیر آن هستند. زمانی که شما یک بسته چای را در قفسه فروشگاه خود قرار می دهید، در واقع وارد پروسه بازارپردازی شده اید؛ بله به همین سادگی! برای همین امروز در ادامه بیان تکنیک های کسب و کار به زبان ساده، مرچندایزینگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


بیشتر بخوانید: راهکاری جهت افزایش فروش


بازارپردازی روشی است که بر اساس آن، کالاها و خدمات به بهترین شکل ممکن در مسیر دید و درک مشتری قرار می گیرد. البته بیشتر از مفهوم بازارپردازی برای فروشگاه ها و فروش کالاها استفاده می شود اما در واقع دانشی برای نمایش بهتر و هدفمند تجارت شما (کالا یا خدمات) در محل عرضه است.

می توان گفت فروشندگان با توسل به روش هایی مانند بازارپردازی، بدنبال افزایش سطح ارتباطی خود با مشتریان هدف هستند. بازارپردازی به عنوان عاملی در راستای تکمیل و حمایت از فعالیت های تبلیغاتی مطرح بوده و در نهایت موجب افزایش شاخص های فروش بویژه در بخش خرده فروشی خواهد شد.

بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری

ارائه تخفیف ها، نمونه های رایگان یا اشانتیون ها، بروشور و کاتالوگ ها و … همگی فعالیت هایی هستند که در مسیر بهتر دیده شدن کالا و خدمات به مشتریان ارائه می شوند و می توانیم آنها را بخشی از پروسه بازارپردازی بدانیم.

نکته: نیتجه می گیریم که بازارپردازی به زبان ساده شامل تمام تلاشی می شود که برای فروش بیشتر کالای خود انجام می دهیم.

شما به عنوان مالک کسب و کار می توانید برای برخورداری از خدمات حرفه ای مرچندایزینگ به یک آژانس تبلیغاتی یا رسانه های مختلف مراجعه کنید تا انواع خدمات برای نمایش، عرضه و فروش بهتر را در اختیارتان قرار دهند. مواردی مانند استفاده از طرح و رنگ و جادوی دانش گرافیک برای تهیه معرفی نامه های جذاب محصولاتتان، دکوربندی و نورپردازی های مطابق با دانش روز و خدماتی دیگر از این دست که البته ممکن است هزینه های سنگینی را بر کسب و کار شما تحمیل کند.


بیشتر بخوانید: پنج نکته مهم در بازارپردازی


اما در اینجا می خواهیم با تکیه بر توانایی های فردی و البته فاکتور خلاقیت (که حتما به عنوان صاحب یک کسب و کار همراه خود دارید) توصیه هایی را برای مشارکت در بحث مرچندایزینگ بدون آنکه هزینه ای پرداخت کنید، مطرح کنیم.

همانطور که از عنوان این بخش مطلب مشخص است باید درباره جانمایی صحبت کنیم. اگر یک فروشگاه یا خرده فروشی را اداره می کنید چه بزرگ و یا کوچک؛ برای قراردادن هر جنس در قفسه ها یا ویترین لازم است تا از یک راهبرد منطقی استفاده کنیم. بطور کلی پیش از چیدمان باید این موارد را در نظر داشته باشیم:

  1. رویت آسان
  2. تشخیص آسان
  3. دسترسی
  4. ارتباط
  5. سازماندهی
  6. صداقت
  7. مشتری مداری
  8. خرید

بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری

طبیعتا وقتی کالایی را در فروشگاه خود قرار می دهید این عمل را برای دیده شدن آن جنس انجام داده اید. پس فرایند قرارگرفتن کالا در قفسه ها یا ویترین باید با هدف سهولت در رویت برای مشتریان دنبال شود. یک ویترین یا قفسه شلوغ که فکر مشتری برای شناسایی یک محصول در آن آشفته می شود عملا آفتی در چرخه فروش کسب و کار خواهد بود. اینجا همه چیز باید براساس نظم و ارتباط طبقه بندی شود. کالاها به آسانی قابل رویت و تشخیص باشند. اگر کالاها مرتبط با یکدیگر، یا از یک خانواده، یا مکمل در یک گروه قرار گیرند و در کنار یکدیگر نمایش داده شوند، مشتری به خرید بیشتر تشویق می شود. حتما برایتان پیش آمده که خواسته باشید یک کالا را از قفسه برداشته و اطلاعات نوشته شده روی بسته بندی آنرا مطالعه کنید این یک واکنش طبیعی در هنگام خرید است که باید شرایط لازم برای آن توسط فروشنده فراهم شود. ایجاد دسترسی مذکور نوعی نمایش احترام و اعتماد توسط مالک کسب و کار است.


بیشتر بخوانید: آینده فروش؛ همین امروز!


نکته: فروشندگانی که از برچسب های لطفا دست نزنید استفاده می کنند فروشگاه خود را پیش از آنکه محلی برای برقراری ارتباط اجتماعی و دادوستد باشد، به یک قفس تبدیل کرده اند که مشتری تنها در فکر رهایی هر چه سریعتر از آن است. مگر می شود یک کالا را بدون آنکه بدان دست زد! خریداری کرد. بخش مهمی از ادراک مشتری نسبت به یک کالا از طریق همین ارتباط لمسی کامل می شود حال ما با حکمی تحت عنوان دست نزنید تمام این رشته ارتباطی را نابود می کنیم؟!

مورد مهم دیگر آن است که تمامی کالاهای فروشگاه باید برچسب قیمت داشته باشند تا مشتری بتواند در حریم امن خود به تحلیل و تصمیم گیری بپردازد. اینکه خریدار مجبور باشد برای مشاهده هر کالا یکبار از فروشنده قیمت آنرا جویا شود حقیقتا بسیار آزار دهنده خواهد بود.

بازارپردازی، تکنیک جذب مشتری

صداقت نیز بخش مهمی در بازارپردازی است. این مورد بویژه در چیدمان محصولات اهمیت خود را نمایان می کند. آیا برایتان پیش آمده وقتی به تاریخ کالاهای مشابه در یک قفسه نگاه می کنید، عقبی ها را با تاریخ تولید جدیدتر بیابید! این یک تکنیک آزاردهنده در رابطه با کالاهایی است که تاریخ انقضا دارند و معمولا فروشندگان کهنه ترها را در ردیف های جلو می گذارند تا زودتر فروخته شوند. فراموش نکنید مشتریان تمایل به خرید کالای تازه دارند بنابراین اگر در فروشگاه شما اجناسی وجود دارد که باید زودتر فروخته شوند این مشکل مربوط به اشتباه و یا ناتوانی محاسباتی شما در ارزیابی میزان سفارش و فروش محصولات است که مشتری نباید تاوان آنرا بدهد.

رعایت این نکات ساده که از چیدمان تا صداقت مطرح شد می تواند به عنوان عواملی در مسیر افزایش فروش کسب و کارتان مورد توجه قرار گیرد.


پیشنهاد نویسنده: ۵ راه موثر تکنولوژی برای تغییر در فروش


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.