راهنمای آموزش بازاریابی : مثلث بازاریابی

0

راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی


خب، در درس های قبل آموزش بازاریابی مفاهیم پایه ای بازاریابی و تفاوت های آن را با تبلیغات و فروش شناختیم. اکنون به سراغ درس بعدی آموزش بازاریابی می رویم: مثلث بازاریابی

همان طور که می دانید هدف اصلی از به کار گیری متد های مختلف بازاریابی کشف مسیری بهینه است که بتوان از طریق آن بیشترین سود دهی را در مورد یک کسب و کار به دست آورد. در واقع بعد مالی در این راستا پر رنگ ترین عامل محرکه بوده و ۱۰۰ درصد کسب و کارهای کوچک به دنبال چنین دستاوردی هستند. بدین ترتیب انتخاب درست برنامه بازاریابی، به تفاوت میان پیروزی و شکست معنا می بخشد. اما تنها زمانی می توان به بهترین روش ممکن از تکنیک های بازاریابی استفاده کرد که با اصول پایه آن آشنا بود. به عنوان مثال اگر مفهوم بازاریابی را به صورت یک مثلث متصور شوید، سه راس این شکل هندسی مهم ترین فاکتور های دخیل در موفقیت یک متد بازاریابی خواهند بود. از طرفی فرقی ندارد که چه تکنیکی را در مورد کسب و کار خود اجرا می کنید، از نورو مارکتینگ و رترو مارکتینگ گرفته تا انواع دیگر همگی بر اساس این مثلث به فعالیت مثبت خود ادامه می دهند.


بیشتر بخوانید: نورومارکتینگ ؛ راهکاری برای تجارت با ذهن


کسب و کار های موفق ضمن آگاهی از سه فاکتور ارزشمندی که در سه راس مثلث بازاریابی جای دارند، این عوامل را تا جای ممکن با شرایط مجموعه خود منطبق می سازند و دقیقا به همین دلیل است که می توان آن ها را کمپانی هایی “موفق” به شمار آورد. با توجه به اهمیت این مسئله، در ادامه نگاهی به ابعاد مختلف مثلث بازاریابی خواهیم داشت.

۱- تحقیقات بازاریابی

مهم ترین نکته این است که زمانی را صرف تحقیق و جست و جو کنید. چه کسانی به محصولات و یا خدماتی که ارائه می دهید، نیاز دارند؟ مشتریان ایده آل مجموعه کاری شما چه دسته ای از افراد را تشکیل می دهند؟ این افراد به دنبال چه نوع کالا هایی هستند؟ با چه مشکلاتی مواجه هستند که کسب و کار شما قادر به رفع آن ها خواهد بود؟ مشتری های اصلی کسب و کارتان به چه ارزش های مشخصی پایبند هستند؟ بر اساس محصول و یا خدمتی که ارائه می دهید، قابلیت جذب چه تعداد مشتری را خواهید داشت؟ آیا این تعداد برای تامین هزینه های کسب و کار و مقدار کمی هم سود دهی کافی هستند؟ بخش اعظم مشتری های مجموعه محلی بوده و یا در سطح بین المللی کار می کنید؟

راهنمای آموزش بازاریابی : مثلث بازاریابی

این تحقیقات که یکی از مهم ترین راس های مثلث بازاریابی را به خود اختصاص می دهد، باید منتج به ارائه تصویری دقیق از مشتری های ایده آل یک کسب و کار شود. اگر اطلاعات مناسبی در این زمینه ندارید، قطعا باید جست و جوی گسترده تری انجام دهید.

۲- پیام کسب و کار

مرحله بعدی تفکر پیرامون پیام کسب و کار است. مشتری های بالقوه مجموعه کاری شما، مایل به شنیدن چه نوع پیام هایی هستند؟ چگونه می خواهید در مورد محصولات و یا خدمات کسب و کار خود به مشتری توضیح دهید؟ چه فاکتوری برای مشتری از همه بیشتر اهمیت دارد؟ آیا پیامی که برندتان به همراه دارد، توانایی جلب توجه مشتری را خواهد داشت؟ همیشه به یاد داشته باشید که نحوه انتخاب این پیام و چگونگی انتقال آن به مخاطبان کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر در این حیطه به درستی وارد عمل شوید، احتمال برگزیده شدن مجموعه شما توسط مشتریان در میان سایر رقبا قطعا بیشتر خواهد بود. برای آن که بتوانید پیامی مناسب و در عین حال جذاب را در قالب برند کسب و کار خود به مشتری انتقال دهید، باید از دید وی به دنیا و مجموعه کاری مورد نظر نگاه کنید.


بیشتر بخوانید: “من” و ژنتیک برند


۳- تکنیک بازاریابی

راس سوم که بدون دو جز اول حرفی برای گفتن ندارد، تکنیک هایی است که هر کسب و کار برای بازاریابی انتخاب می کند. در واقع برای آن که بتوانید مدعی شوید به درک درستی از مثلث بازاریابی دست یافته اید، در ابتدا لازم است به دو بخش قبلی توجه کرده و پس از آن به سراغ تکنیک های موثر بازاریابی بروید. پرش یک باره به راس سوم نه تنها آزمونی پر هزینه خواهد بود، بلکه اغلب نتیجه مثبتی به همراه ندارد و در شمار خطا های رایج بازاریابی طبقه بندی می شود. زمانی که اطلاعات مناسبی پیرامون مشتریان ایده آل کسب و کار خود در دست دارید و از طرفی بهترین پیام ممکن را نیز برای برند انتخاب کرده اید، اجرای تکنیک های مختلف بازاریابی با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد بود.

راهنمای آموزش بازاریابی : مثلث بازاریابی

حال اگر روندی که طی کرده اید نتوانسته تاثیر مورد انتظار را داشته باشد، باید مجددا تلاش کنید  و به خصوص مراحل تحقیقات را از ابتدا طی کنید تا خطای ایجاد شده را متوجه شوید. هر زمانی که محصولی جدید معرفی می کنید، وارد یک بازار متفاوت می شوید و یا از متد های بازاریابی مختلف استفاده می کنید، به مثلث بازاریابی مراجعه کرده و مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که نباید نگران وقت صرف شده خود برای تحقیق و برنامه ریزی در مورد اصول بازاریابی کسب و کار باشید، چرا که این انرژی از طریق افزایش درآمد مجموعه باری دیگر به شما باز می گردد.

جمع بندی

نقش بازاریابی برای یک مجموعه کاری، ایجاد ارزش در بازار هدف است و کسب و کار با پاسخ گویی به نیاز های بازار مربوطه قادر به خلق ارزش خواهد بود. در واقع بازاریابی نباید کسب و کار را به واسطه محصول و یا خدمتی که ارائه می دهد، تعریف کند بلکه این مزایای محصولات مذکور است که ایجاد تفاوت خواهد کرد.

استراتژی های بازاریابی بر اساس نوع کسب و کار، سن تاسیس آن و اهداف بلند مدت مجموعه طیفی گسترده را به خود اختصاص می دهند.


بیشتر بخوانید: فروش بدون ترس تنها با چند راهکار ساده


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.