راهنمای آموزش بازاریابی : آشنایی با مرحله عمر مشتریان

0

راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی


بازاریابان برای نسل جدید ارزش خاصی قائل هستند، زیرا این بومیان دیجیتال به طور طبیعی به محصولات فناور محور علاقمند خاصی داشته و معمولا همواری مبالغی برای خرید آخرین نوآوری ها در اختیار دارند. در زمان  بازاریابی برای نسل جدید باید به چند پرسش کلیدی پاسخ داده شود:

– آیا نسل جدید واقعا تا این حد از سایر طبقات مصرف­ کننده متفاوت هستند؟

– چه شکلی از بازاریابی بیشترین جذابیت را برای نسل جدید دارد: آگهی در تلویزیون یا بر روی دستگاه های دیجیتال؟

– آیا نسل جدید را می­ توان متقاعد به خرید یا آمیختگی با برندها از طریق رویکردهایی نمود که منحصر به فرد هستند و صرفا برای همین بخش از بازار هدف طراحی شده­ اند؟

سنجه های متداول اثربخشی تبلیغات

در طی چندین دهه، comScore پژوهشی با بیش از ۵۰۰۰۰۰ زن از چهار نسل مختلف انجام داد. این طبقات نسل معمولا ثابت شناسایی بوده و شامل موارد زیر هستند:

– نسل جدید: افراد بین ۱۶ تا ۲۹ سال.

– نسل X: افرادی که بین ۳۰ تا ۴۴ سال سن دارند.

– نسل جنگ جهانی دوم: افرادی که ۴۵ تا ۵۹ سال سن دارند.

– ارشدها: کسانی که ۶۰ سال یا بیشتر سن دارند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه طلایی برای پرسش سوالات خلاقانه در جلسات فروش


برخی سنجه هایی که معمولا برای اندازه گیری اثربخشی آگهی ها به کار می رود عبارتند از یادآوری تبلیغ، آمیختگی مصرف کننده با تبلیغات، و اثر آگهی بر رفتار خرید بالفعل. comScore اثر متقاعد کننده تبلیغات تلویزیونی را بر مصرف کنندگان با استفاده از مقیاس اختصاصی با نام “سهم انتخاب” بررسی نمود. سنجه سهم انتخاب نشان دهنده تغییر در انتخاب مصرف کننده برای محصول پس از نمایش داده شدن یک آگهی درباره آن محصول است.

اثر تبلیغات تلویزیونی بر انتخاب خرید مصرف کننده از الگوی پله ای به همراه اثر متقاده کننده بیشتر برای مصرف کنندگان در طبقات نسلی که در آن ها اعضا مسن تر هستند، پیروی می کند.

در حالی که الگوی اثر متقاعدکننده تبلیغات تلویزیونی مطمئنا در تحقیقات comScore آشکار است، برخی متخصصان بیان می کنند که این اثر به دلیل مرحله عمر مصرف کنندگان است، نه خصیصه های اعضای یک گروه سنی. این امر با پا به سن گذاشتن آن ها و حرکت به سمت سایر طبقات نسلی ادامه می یابد.

مراقب نسل جدید باشید

یکی از سنجه های کلیدی در تحقیق comScore یادآوری تبلیغ بود. دو نوع یادآوری مورد سنجش قرار گرفت: یادآوری فوری و یادآوری با تأخیر.

– یادآوری فوری تبلیغ حداکثر تا ۱۵ دقیقه پس از مشاهده تبلیغ اندازه گیری شده است.

– یادآوری با تأخیر تبلیغ سه روز پس از مشاهده تبلیغ تلویزیونی سنجیده شد.

سنجه یادآوری فوری اثربخشی آگهی تلویزیونی که توجه بینندگان تلویزیونی را به خود جلب کرده است می سنجد. یعنی، آگهی با توجه به اینکه با وجود تمامی سر و صداها و عوامل مزاحمی که می تواند در زمانی که مصرف کننده تلویزیون تماشا می کند رخ دهند، تا چه حد خوب به یاد آورده می شود، ارزیابی می گردد. تبلیغ کنندگان به این سنجش اثربخشی آگهی موفقیت آگهی می گویند. یادآوری با تأخیر بینندگان آگهی تلویزیونی نشان می دهد تا چه حد تبلیغ اثری پایدار یا به یاد ماندنی بر بینندگان دارد.

پاسخ های افراد بیننده تبلیغ تلویزیونی در تحقیق comScore در بین گروه های سنی کاملا متفاوت هستند. نسل جدید پاسخ موفقیت آگهی کمتری نسبت به گروه های سنی دیگر از خود نشان دادند. برخی عوامل می توانند در ایجاد چنین خروجی اثر داشته باشند.

نسل جدید توجه خود را به انتخاب خودشان در بین چندین فعالیت و علاقه در زمانی معین تقسیم می کنند. این نسل اغلب با چندین وسیله دیجیتال به طور همزمان درگیر هستند. به عنوان مثال، مصرف کننده نسل جدید ممکن است به طور همزمان تلویزیون تماشا کند، از تبلت خود استفاده کند، و پیام ها را دنبال نموده و به آن ها پاسخ دهد.

توصیفات از نسل جدید اغلب گزارش می دهند این امر به این دلیل رخ می دهد که مصرف کنندگان جوان تر دامنه توجه کوچک تری دارند یا به شدت تبعض آمیز عمل می کنند و نیازمند محتوای دیجیتالی هستند که توجه آن ها را به خود جلب کرده، منحصر به فرد یا بسیار سرگرم کننده باشد.

هنگامی که نسل جدید توجه خود را بر یک تبلیغ متمرکز می کند، احتمالا آن را به مدت طولانی تر نسبت به سایر گروه های نسلی به خاطر می آورند.


پیشنهاد نویسنده: ۴ ترفند جادویی برای جذب مخاطب


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.