راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی و برندینگ؛ تفاوتشان در چیست؟

0

راهنمای گام به گام آموزش بازاریابی


مدیران گاهی اوقات در مورد تفاوت بین بازاریابی و برندینگ گیج می شوند. این تعجب آور نیست، زیرا این دو ایده هایی کاملا متفاوتی نبوده (در دو سر یک طیف قرار ندارند) و بلکه فعالیت های استراتژیک وابسته به یکدیگر هستند که یکدیگر را تغذیه، اطلاع رسانی و هدایت می کنند. تمایز مهمی که در مورد این مقوله می شود بیان کرد در مورد نیت آن ها یا نتیجه مطلوب است.

بازاریابی

همانطور که پیشتر در مقاله بازاریابی چیست؟ بیان کردم، بازاریابی را می توان به عنوان کلیه فعالیت ها و فرایندهایی که در شرکت انجام شده و موجب می شوند تا بتوان به سوال “چرا یک مشتری باید از شما، و نه از سایر رقبا، خدمت و یا کالایی را خریداری نماید؟” پاسخ داد، در نظر گرفت.

بازاریابی در مورد شناسایی، پیش بینی و رضایت مشتری و نیازهای سودآور آن است. توسط بازاریابی، بازار را تعیین می کنید بطوری که بهترین مشتری ها برای خدمات و محصولات شما در آن بازار باشد. بازاریابی باعث توسعه محصول می شود. بازاریابی هست که قیمت محصول و نحوه و مکان توزیع آن را تعیین می کن. به همین ترتیب، استراتژی بازاریابی مجموعه ای از تاکتیک هایی است که در طبیعت بسیار منطقی و ملموس هستند و بسیار قابل اندازه گیری هستند.

راهنمای آموزش بازاریابی : بازاریابی و برندینگ؛ تفاوتشان در چیست؟

استراتژی برندینگ

استراتژی نام تجاری، تعریف می کند که مردم باید در مورد کسب و کار و محصولات شما چه حسی داشته باشند. در برندینگ تلاش می شود که چطور در مخاطب نسبت به آن چه که به او پیشنهاد می دهید و آنچه که کسب و کار شما به خاطر آن راه اندازی شده است، حس مثبت ایجاد کنید. برندینگ این یک ایده انتزاعی است که در قلب و ذهن افرادی که به کسب و کار شما ارتباط دارند، یا به عنوان مشتریان، شرکا، تامین کنندگان و یا حتی کارکنان، جا گرفته است.


بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش برندسازی


و تفاوت بین آن ها

همپوشانی بین دو مفهوم بسیار زیاد است، زیرا بهترین استراتژی های تبلیغاتی توسط استراتژی های بازاریابی قوی شکل می گیرند و بهترین استراتژی های بازاریابی توسط استراتژی های برندینگ قوی هدایت می شوند.

یکی دیگر از تفاوت های متمایز بین بازاریابی و برندینگ دامنه فعالیت آنهاست. بازاریابی فعالیت بسیار متمرکز بوده که عمدتا بیرونی است. برند یک مفهوم وسیع است که به احتمال زیاد همه افراد مرتبط با برند را در داخل و خارج درگیر می کند. در واقع، برندینگ آن جایگاهی است که تشخیص داده می شود هنگام توسعه محصول، تولید، امور مالی، خدمات مشتری، منابع انسانی و بازاریابی، با الهام گرفتن از برندینگ باشند و بر اساس وعده های نام تجاری هدایت شوند.

مدیریان موفق از تفاوت و همکاری بازاریابی و برندینگ قدردانی می کنند. آنها نتایج استراتژی برندینگ خود را به عنوان وعده ای که سازمان در تلاش برای حفظ آن است، به رسمیت می شناسد، که به ایجاد یک نام تجاری که قابل احترام، قابل تحسین و ارزشمند است کمک خواهد کرد. آن ها نتیجه استراتژی بازاریابی خود را به عنوان مجموعه ای از ابزارها می بینند که به طور فعال از طریق علاقه، جذب و تمایز، این وعده ها را به سود تبدیل می کند.

در هنگام برخورد با استراتژی های بازاریابی و برندینگ، به یاد داشته باشید این مورد “یا این / یا آن” نیست، بلکه از “هر دو” است. هیچ کدام نمی تواند بدون دیگری کار کند. هرکدام از آن ها باید به روش متمرکز توسعه داده شوند، در حالیکه کاملا از یکدیگر آگاه هستند.


پیشنهاد نویسنده: آموزش بازاریابی پورسانتی


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.